دوره 16، شماره 13 - ( 6-1398 )                   جلد 16 شماره 13 صفحات 147-166 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalilian N, Zanjirchi S M, Naser Sadrabadi A, Asgharpour Masoleh A R. Formulating optimal marketing scenarios by Agent Based simulation approach (Case study: Tejarat Bank). cs. 2019; 16 (13) :147-166
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1806-fa.html
جلیلیان نگار، زنجیرچی سید محمود، ناصر صدرآبادی علیرضا، اصغرپور ماسوله احمدرضا. تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیه‌سازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران). نشریه علمی راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1398; 16 (13) :147-166

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1806-fa.html


دانشگاه یزد ، zanjirchi@yazd.ac.ir
چکیده:   (361 مشاهده)
در سال­های اخیر صنعت بانکداری شاهد تحولات بزرگی در عرصه رقابت بوده است که این امر سبب شده تا چگونگی افزایش سهم بازار و جذب مشتری دغدغه فکری بسیاری از مدیران فعال در صنعت بانکی شود. در همین راستا، بانک­ها همواره در تلاش هستند تا با بهره­مندی از رویکردهای نوین بازاریابی در فضای رقابتی، به جایگاه مطلوب دست یابند. توجه به این مهم سبب شد تا در پژوهش حاضر به منظور توسعه­ی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، ضمن بررسی نحوه­ی اثرگذاری آن بر تصمیم مشتریان بانک تجارت، سناریوهای بازاریابی مبتنی بر ابزارهای ارتباطات یکپارچه استخراج شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. از این رو، از رویکرد تلفیقی و نوآورانه­ی مدلسازی عامل محور و روش تاگوچی بهره گرفته شد تا به واسطه­ی آن سناریوهای تدوین شده به روش طراحی آزمایش های تاگوچی در فضای مدلسازی و شبیه­سازی عامل محور پیاده­سازی و اجرا شده و با تحلیل نتایج به روش تاگوچی، مطلوب­ترین سناریو بازاریابی متناسب با رفتار مشتریان دانشگاهی بانک تجارت معرفی شود. تحلیل یافته­های حاصل از اجرای سناریوها نشان داد که از بین ابزارهای پنج­گانه بازاریابی، میزان تأثیرگذاری بازاریابی مستقیم از سایر ابزارها بیشتر است و بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش، فروش شخصی و تبلیغات در رتبه­های بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که عامل بازاریابی مستقیم با 321/43 درصد میزان مشارکت، نسبت به سایر عوامل بر جذب مشتریان بانکی تأثیر بیشتری دارد. همچنین عامل­های فروش شخصی، بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش و تبلیغات به ترتیب با 253/15، 452/14، 075/14 و 814/12 درصد مشارکت در رتبه­های بعدی قرار دارند. به عنوان خروجی نهایی پژوهش، بررسی اثرات اصلی مربوط به هر ابزار بازاریابی منجر به شناسایی سطح مناسب هریک از ابزارها و ارائه مطلوب­ترین سناریو بازاریابی مبتنی بر برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شد.
متن کامل [PDF 1537 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb