دوره 1، شماره 26 - ( دی ماه 1386 )                   جلد 1 شماره 26 صفحات 89-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danayeefard H. The Paradigms in the Science of Organization and Management: A Comparative Approach to Ontology, Epistemology and Methodology. cs. 2008; 1 (26) :89-104
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-250-fa.html
دانائی‌فرد حسن. پارادایم‌های رقیب در علم سازمان و مـدیـریـت: رویـکـرد تـطبـیقـی به هستـی‌شنـاسی، شنـاخت‌شنـاسی و روش‌شناسی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1386; 1 (26) :89-104

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-250-fa.html


استاديار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (5783 مشاهده)

واژه‌ پارادایم‌ چنان در تار و پود رشته‌های مختلف، از علوم طبیعی گرفته تا علوم انسانی، نفوذ کرده که درک مفهوم و ابعاد آن برای هر پژوهشگر لازم و ضروری نماید و بر این اساس به مفهومی غالب در فلسفه علم تبدیل شده است. تعاریف مختلفی از پارادایم‌ ارائه کرده‌اند، ولی می‌توان پارادایم‌ را مجموعه‌ای از باورها و پیش‌فرض‌های بنیادی تصور کرد که در هستی‌شناسی، شناخت‌شناسی و روش‌شناسی متجلی می‌شود.
تقسیم‌بندی‌های متعددی از پارادایم‌ها انجام شده، ولی در ادبیات علم سازمان و مدیریت، تقسیم پارادایم‌ها به اثبات‌گرایی، تفسیری، تئوری انتقادی، فمینیست، پست مدرنیست و تئوری آشوب غالب تر است. در این مقاله با شرح هر پارادایم، ارکان سه‌گانه آن مورد بررسی قرار ‌گرفته و با اشاره به کاربرد آن‌ها در علم سازمان و مدیریت نتیجه‌گیری می‌شود که در پژوهش‌های مدیریتی، همه پارادایم‌های مذکور می‌توانند در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

متن کامل [PDF 765 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb