Hosseini S, Ghazizadeh M, Abbasi Esfangani H. The Influence of Electronic Marketing on Export Performance: Exemplary Exporters of Industrial Sector Selected during 2000-2005 . cs. 2009; 6 (32) :125-141
URL:
http://cs.shahed.ac.ir/article-1-362-fa.html
حسینی سیداحمد، قاضیزاده مصطفی، عباسیاسفنجانی حسین. بررسی تأثیر بهکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سالهای 84-1379. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1387; 6 (32) :125-141
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-362-fa.html
چکیده: (20769 مشاهده)
پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیرات عمیق و گستردهای در فرایندهای تجاری بهوجود آورده و اینترنت بهعنوان مؤثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن شرکتها به بازارهای بینالمللی را فراهم ساخته است. اما بسیاری از شرکتها در زمینه چگونگی استفاده از روشهای گوناگون بازاریابی الکترونیکی و تاثیرات آن در بازارهای صادراتی از اطلاعات و آگاهی های لازم برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری روشهای بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی شرکتهای تولیدی-صادراتی انجام گرفته است بهعبارت دیگر این تحقیق بهدنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که آیا بین استفاده از اینترنت در فعالیتهای بازاریابی و عملکرد صادراتی رابطه وجود دارد؟ جامعه این تحقیق صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سالهای 84-1379 می باشد. به منظور پاسخگویی به سؤال تحقیق یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی تعریف و با ارائه یک مدل مفهومی، رابطه میان بکارگیری بازاریابی الکترونیکی وعملکرد صادراتی در شرکتهای مذکور مورد آزمون قرار گرفت. برای بررسی فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون و برای تحلیلهای اضافی از تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید. نتایج بررسیها حاکی از آن است که بین استفاده از اینترنت در فعالیتهای بازاریابی و عملکرد صادراتی شرکت های مورد تحقیق رابطه مثبت ومعنا دار وجود دارد. این ارتباط در هر یک از ابعاد سه گانه بازاریابی الکترونیکی؛ یعنی استفاده از اینترنت در فعالیتهای مرتبط با مشتری، مرتبط با کانالهای توزیع و تحقیقات بازاریابی با عملکرد صادراتی؛ یعنی رشد و سودآوری صادرات، ورود به بازارهای جدید، بهبود وضعیت سهم بازار و ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به محصولات، خدمات و نام و نشان تجاری شرکت مورد تأیید قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي