دوره 1، شماره 47 - ( ویژه نامه شماره 1 تیر ماه 1390 )                   جلد 1 شماره 47 صفحات 133-146 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirshahi M, Ghalibaf asl H, Shirzi M, Siahtiri V. Evaluating Behavioral Portfolio Theory on Investors’ Purchase De-cision in Tehran Stock Exchange. cs. 2011; 1 (47) :133-146
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-825-fa.html
امیرشاهی میراحمد، قالیباف اصل حسن، شیرازی محمود، سیاه‌تیری ویدا. بررسی نقش پرتفوی رفتاری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1390; 1 (47) :133-146

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-825-fa.html


، vsiahtiri@yahoo.co.uk
چکیده:   (7675 مشاهده)
بیش از پنجاه سال پیش فریدمن و ساویج  [1] عنوان کردند کسانیکه بلیط‌های لاتاری خریداری می‌کنند، همزمان برگه‌های بیمه را نیز تهیه می‌کنند. آنها برای این دسته از افراد تابع مطلوبیتی به شکل S ترسیم کردند که در قسمت بردها مقعر و در قسمت باخت ها محدب است. تحقیقات آیزنهاور  [2] و بسیاری دیگر نیز رفتار ریسک را بصورتی که فریدمن و ساویج [1]  مطرح کرده‌اند، تایید می‌کنند. شفرین و استات‌مان  [3] با تلفیق نظریه انتظار  کانمان و تورسکی  [4] و نظریه "امنیت، پتانسیل و ایده آل" ( SP/A) لوپز  [5] به همراه نظریه "حساب ذهنی"  تالر  [6] مدلی را معرفی کردند که سرمایه‌گذاران در آن پرتفوی‌های خود را به صورت هرمی طراحی می‌کنند که با توجه به اهداف آنها از سرمایه‌گذاری و احساسات غالب بر آنها دارای لایه‌های متفاوتی است. این تحقیق با بررسی رفتار سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار تهران به دنبال یافتن نشانه‌هایی ازتشکیل پرتفوی‌های هرمی بر اساس مفاهیم نظریه پرتفوی رفتاری  است. برای این منظور، نمونه ای تصادفی به تعداد 356 نفر از خریداران سهام انتخاب شده و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. سپس اطلاعات با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد و شش عامل؛ ابهام گریزی، امید، خوش بینی، بدبینی، ترس و ایده آل گرایی، به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایه گذاران به دست آمد .
متن کامل [PDF 451 kb]   (616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb