دوره 1، شماره 47 - ( ویژه نامه شماره 1 تیر ماه 1390 )                   جلد 1 شماره 47 صفحات 333-344 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni M, Shahkhah N. Applying Relational Model of Two-Stage DEA In Efficiency Evaluation. cs. 2011; 1 (47) :333-344
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-841-fa.html
مؤمنی منصور، شاه‌خواه نادر. کاربرد مدل ارتباطی تحلیل پوششی داده‌های دو مرحله‌ای در ارزیابی کارایی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1390; 1 (47) :333-344

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-841-fa.html


، N_shahkhah@yahoo.com
چکیده:   (6282 مشاهده)
هدف این تحقیق این است که با استفاده از مدل ارتباطی تحلیل پوششی داده های دو مرحله ای تفکیک کارایی را در یک فرآیند تولید دو مرحله ای که خروجی های مرحله اول ورودی های مرحله دوم می باشند بررسی کند. متفاوت با کارهای گذشته که فرآیند تولید کل و دو زیرفرآیند رامستقل تلقی می کنند، این تحقیق، ارتباط رشته ای دو زیرفرآیند رادر اندازه گیری کارایی ها لحاظ می کند. ازشرکت های بیمه ایران که فرآیند تولیدشان فرآیندی دو مرحله ای می باشد استفاده شده تا این موضوع را تشریح کنند. نتایج به دست آمده از رویکرد دو مرحله ای ارتباطی با نتایج به دست آمده از رویکرد دو مرحله ای مستقل مقایسه شدند.
با بررسی جواب های حاصل از مدل ارتباطی و مستقل این نتیجه به دست می آید که جواب های مدل های ارتباطی و مستقل با یکدیگر همبستگی دارند، اما مدل ارتباطی جواب های منطقی تر و قابل اطمینان تری  نسبت به مدل مستقل ارایه می دهد. مثلا نتایج مدل ارتباطی در جدول2نشان می دهدکه شرکت بیمه ملت  از نظر کارایی کل کارا می باشد و از نظر کارایی هر دو مرحله اول و دوم نیز کارا می باشد که این امر با منطق سازگاراست و می‌تواند انتظار مردم را در رابطه با ارتباط فیزیکی فرآیند کل و دو زیرفرآیند توصیف  کند. اما نتایج مدل مستقل درهمان جدول نشان می دهد که شرکت بیمه پاسارگاد از نظر کارایی کل کارا می باشد اما از نظر کارایی مرحله اول کارایی بسیار پایینی داردکه این نتیجه با منطق سازگار نیست و نمی تواند انتظار مردم را در رابطه با ارتباط فیزیکی فرآیند کل و دو زیرفرآیند توصیف کند.
متن کامل [PDF 351 kb]   (1250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb