دوره 1، شماره 47 - ( -ویژه نامه شماره 2 تیر ماه 1390 )                   جلد 1 شماره 47 صفحات 1-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabarsa G, Gilani N. The Explanation Of The Relationship Between Information Systems And Middle Managers' Decision Making Process In Private Banking System . cs. 2011; 1 (47) :1-30
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-871-fa.html
طبرسا غلامعلی، گیلانی نیما. تبیین رابطه سیستمهای اطلاعاتی (IS) و فرآیند تصمیم گیری مدیران میانی نظام بانکداری خصوصی ( مورد مطالعه : بانک سامان ). راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1390; 1 (47) :1-30

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-871-fa.html


، Gilani_nima@yahoo.com
چکیده:   (7142 مشاهده)

موضوع مقاله "تبیین رابطه سیستمهای اطلاعاتی و فرآیند تصمیم گیری مدیران میانی نظام بانکداری خصوصی" می باشد که از حیث افزایش اثربخشی تصمیمات بواسطه دریافت اطلاعات به موقع، صحیح، مرتبط و جامع و وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی مورد بررسی قرار گرفته است.
متغیر مستقل تحقیق سیستمهای اطلاعاتی است که شامل TPS ، MIS ، DSS ، GDSS و SIS می گردد. سیستمهای اطلاعاتی مذکور از ابعاد مختلف بر فرآیندهای سازمانی و از جمله فرآیند تصمیم گیری تأثیر می گذارند که برخی از مهمترین این ابعاد که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند شامل کسب اطلاعات به موقع، کسب اطلاعات صحیح، کسب اطلاعات مرتبط، کسب اطلاعات جامع و وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی می باشد.
متغیر وابسته تحقیق فرآیند تصمیم گیری می باشد که بر اساس مدل کلاسیک تصمیم گیری به دو مرحله مسأله یابی و حل مسأله تفکیک شده است. مرحله مسأله یابی شامل احساس و درک وجود مشکل و ریشه یابی آن و مرحله حل مسأله شامل تعیین راهکارها، ارزیابی راهکارها، انتخاب راهکار بهینه، اجرای آزمایشی راهکار بهینه و سپس اجرای دائمی آن می باشد. نتیجه این دو مرحله فرآیند تصمیم گیری است که همان متغیر وابسته تحقیق می باشد.
بنابراین سؤالات پرسشنامه به نحوی طراحی گردید که ضمن بررسی میزان تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر فرآیند تصمیم گیری،تأثیر آنها را بر هر یک از مراحل فرآیند تصمیم گیری نیز تعیین نماید.
برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق، بانک سامان انتخاب گردید که این انتخاب بدلایل زیر صورت پذیرفت :
1- وجود سیستمهای اطلاعاتی با فناوری پیشرفته در بانک سامان
2- پیاده سازی و اجرای این سیستمها از چند سال گذشته و نتیجتاً امکان بررسی نتایج حاصل از کاربرد آنها
3- حجم بالای نقل و انتقال اطلاعات سیستمی و اتکای بسیار زیاد تصمیمات سازمانی بر اطلاعات سیستمی
از سوی دیگر بدلیل اینکه مدیران میانی بانک شامل رؤسای ادارات، رؤسای شعب درجه 1 و 2 و معاونین شعب ممتاز بیشتر از سایر رده های مدیریتی با استفاده مستقیم از اطلاعات حاصل از سیستمهای اطلاعاتی بانک به اتخاذ تصمیم می پردازند، این گروه از مدیران به عنوان جامعه آماری انتخاب گشتند.
بررسی های انجام شده در تحقیق حاکی از نتایج زیر می باشد :
1- رتبه های1 الی 5 تأثیر گذاری متغیرها بر افزایش اثربخشی در مرحله مسأله یابی از فرآیند تصمیم گیری به ترتیب مربوط به متغیرهای کسب اطلاعات جامع، کسب به موقع اطلاعات، کسب اطلاعات صحیح، وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی و کسب اطلاعات مرتبط بوده است.
2- رتبه های 1 الی 5 تأثیر گذاری متغیرها بر افزایش اثربخشی در مرحله حل مسأله از فرآیند تصمیم گیری به ترتیب مربوط به متغیرهای کسب به موقع اطلاعات، کسب اطلاعات جامع، کسب اطلاعات صحیح، وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی و کسب اطلاعات مرتبط بوده است.
3- متغیر کسب اطلاعات جامع بیشتر در مرحله مسأله یابی از فرآیند تصمیم گیری و متغیرهای کسب به موقع اطلاعات، کسب اطلاعات صحیح، کسب اطلاعات مرتبط و وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی بیشتر در مرحله حل مسأله از فرآیند تصمیم گیری مؤثر بوده اند.
4- مجموع متغیرهای تحقیق بیشتر در مرحله حل مسأله از فرآیند تصمیم گیری مؤثر بوده اند.
5- رتبه های 1 الی 5 تأثیر گذاری متغیرها بر افزایش اثربخشی فرآیند تصمیم گیری به ترتیب مربوط به متغیرهای کسب به موقع اطلاعات(8/88% )، کسب اطلاعات جامع(6/88%)، کسب اطلاعات صحیح(2/87%)، وجود امکان کنترلهای مجدد سیستمی(6/82%) و کسب اطلاعات مرتبط(6/73%) بوده است.
6- نهایتاً مجموع متغیرهای تحقیق تا 2/84 % در افزایش اثربخشی فرآیند تصمیم گیری مؤثر بوده اند.
بنابراین بر اساس نتایج تحقیق می توان اینگونه بیان نمود که سیستمهای اطلاعاتی تا حد بسیار زیادی اثربخشی فرآیند تصمیم گیری و نتیجتاً تصمیمات مدیران میانی را افزایش داده اند وکاربرد آنها برای اتخاذ تصمیمات مناسب و اثربخش در سازمان امری حیاتی     می باشد.

متن کامل [PDF 659 kb]   (3947 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb