دوره 1، شماره 47 - ( -ویژه نامه شماره 2 تیر ماه 1390 )                   جلد 1 شماره 47 صفحات 225-240 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehregan M, Asgharizade E, Safari H. Identification Of IRAN’s National Petrochemical Company Approach In Competitiveness Through Structural Equation Model And Analytical Hierarchy Process. cs. 2011; 1 (47) :225-240
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-882-fa.html
مهرگان محمدرضا، اصغری زاده عزت‌الله، صفری حسین. شناسایی رویکرد شرکت صنایع پتروشیمی ایران در حوزه توان رقابتی با استفاده روش ترکیبی مدلسازی معادلات ساختاریافته و منطق مقایسات زوجی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1390; 1 (47) :225-240

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-882-fa.html


، hsafari@ut.ac.ir
چکیده:   (4921 مشاهده)
یکی از مشکلات مهم بنگاه‌ها، نامشخص بودن رویکرد مشخص بمنظور افزایش رقابت‌پذیری است. لذا در این مقاله قصد داریم که مدلی برای بررسی و اندازه‌گیری توان رقابتی بنگاه ارائه نماییم. برای استخراج مدل مفهومی اولیه، نظریات، تئوری‌ها، مدل‌ها، رویکردها و چارچوب‌های مرتبط با رقابت‌پذیری در سطوح مختلف بنگاه، ‌صنعت و ملی و همچنین تحقیقات پیشین مطالعه شد. نتیجه آن شناسایی رویکردهای اصلی مورد استفاده در تدوین مدل مفهومی اولیه بود. با استناد به این رویکردها مدلی با سه جزء اصلی منابع ورودی سازمان، موقعیت بنگاه در بازار و توان خلاقیت و نوآوری برای اندازه‌گیری توان رقابتی بنگاه توسعه داد شد. در ادامه کار پس از گردآوری داده‌ها از طریق نظرسنجی از خبرگان، با استفاده از تکنیک‌های تحلیل عاملی اکتشافی، مدلسازی معادلات ساختاریافته و مدلسازی شبکه‌های بیزین، این مدل مورد بررسی، اصلاح و نهایتاً تأیید قرار گرفت. این مدل در صنعت پتروشیمی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تأیید مدل، مشخص شد که توان رقابتی شرکت صنایع پتروشیمی ایران بیش از هر چیز وابسته به منابع است.
متن کامل [PDF 549 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb