دوره 1، شماره 50 - ( ویژه نامه دی ماه 1390 )                   جلد 1 شماره 50 صفحات 359-376 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madhoshi M, Batman Ghlich A. Studying the Effect of Suggestions Sys-tem on Organizational Learning (Case study: Shahid Tondgooyan Petrochem-ical Co. (S.T.P.C)). cs. 2012; 1 (50) :359-376
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-905-fa.html
مدهوشی مهرداد، باتمان قلیچ ایثار. بررسی تاثیر اجرای نظام پیشنهادها بر یادگیری سازمانی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1390; 1 (50) :359-376

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-905-fa.html


، madhoshi@umz.ac.ir
چکیده:   (5329 مشاهده)

هدف مقاله مطالعه تاثیر اجرای سیستم پیشنهادات روی سه جنبه اصلی یادگیری سازمانی یعنی کسب دانش، توزیع دانش و بکارگیری دانش است . چون یادگیری سازمانی اهمیت زیادی در سازمان های دانش محور پیدا کرده است. لذا مدیران مایل هستند بدانند کدام روش ها و سیستم های مدیریتی ، یادگیری سازمانی را در سازمان هایشان تسهیل می نماید. ما در حال ورود به عصری هستیم که بکارگیری دانش، عامل اصلی ایجاد ارزش افزوده و تولید  ثروت  است. بنابراین مدیران به شدت علاقه مند کشف روش ها و سیستم های مدیریتی موثری هستند که حداکثر ارزش افزوده از دانش را ایجاد می کند .
شرکت هایی که سیستم پیشنهاد اثر بخشی داشته اند، دریافته اند که کارکنان ایده های بزرگی دارند که می تواند موجب کاهش هزینه ، افزایش درآمد، بهبود کارایی یا کیفیت بهتر محصول گردد. با در نظر گرفتن تاثیرات قابل ملاحظه سیستم پیشنهادات روی جنبه های مختلف  سازمان و با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی  به عنوان فرایند ایجاد ارزش افزود، از دانش در سه مرحله  "کسب دانش" و "توزیع دانش" و " بکارگیری دانش" ، تصمیم گرفتیم ، تاثیر سیستم پیشنهادات روی یادگیری سازمانی را ارزیابی نماییم .
بنابراین شرکت پترو شیمی شهید تند گویان که سیستم پیشنهادات آن توسط شرکت TUV-Nord  آلمان "تایید" گردیده، برای مطالعه انتخاب شد. این شرکت 28000 پیشنهاد را در کمتر از 4 سال راه اندازی سیستم توسط کارکنان خود دریافت کرده است که شاخص خوبی برای اجرای سیستم پیشنهادات محسوب می شود. در این بررسی از روش آماری " مدل معادلات ساختاری"  استفاده شده که نرم افزار اصلی برای این منظور LISREL 8.53  بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق به طور خلاصه در زیر می آید .
تاثیرات مستقیم سیستم پیشنهادات روی بهبود مستمر، 68/0، روی توانایی حل مساله 72/0، روی تعهدات سازمانی 52/0، روی کسب دانش 57/0، روی توزیع دانش 66/0، روی بکارگیری دانش 63/0، و جمع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم سیستم پیشنهادات روی کسب دانش 60/0، روی توزیع دانش 70/0 و  روی بکارگیری دانش 68/0 و روی یادگیری سازمانی 66/0 بوده است.


متن کامل [PDF 537 kb]   (551 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb