دوره 2، شماره 3 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1393 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 11-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi N, Rahchamani A, Mortazavi S. Prioritization of Strategies in Electronic Commerce (in Iranian Internet Discount Offering Websites). cs. 2014; 2 (3) :11-24
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-972-fa.html
حمیدی ناصر، راه چمنی احمد، مرتضوی سمیرا سادات. اولویت‌بندی راهبرد‌ها در تجارت الکترونیکی (در سایت‌های تخفیف اینترنتی در ایران). راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1393; 2 (3) :11-24

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-972-fa.html


، mortazavi.management@gmail.com
چکیده:   (1991 مشاهده)
امروزه، کسب‌وکارهای الکترونیکی مانند، فروشگاه‌های الکترونیکی، سایت‌های تخفیف اینترنتی، به‌طور فزآینده‌ای رو به افزایش هستد. این کسب‌و‌کارها برای ارضای نیازها و خواسته‌های مشتریان  خود و تدوین بهتر راهبرد‌های  بازاریا بی خود نیازمند انتخاب راهبردها‌یی از بین راهبردهای تدوین‌شده در این حوزه هستند. این تحقیق اشاره به  شش راهبرد اصلی در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی دارد و در قالب چهار پرسشنامه که توسط محقق  تهیه و تنظیم‌شده و در اختیار خبرگان سایت‌های تخفیف اینترنتی قرار‌گرفته‌است. آنگاه با روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره (MCDM)، یک بار با رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و بار دیگر با رویکرد ترکیبی D-ANP,VIKOR به اولویت بندی راهبردها پرداخته و همچنین برای بررسی اینکه بین دو رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و ترکیبی VIKOR تفاوت معنادار وجود‌دارد از آزمون فرض من-ویتنی استفاده‌شده‌است. نتیجه این اولویت‌بندی‌ها متفاوت بود و دلالت بر آن داشت که با  تکنیک TOPSIS، راهبرد  توسعه محصول- بازار و با تکنیک D-ANP,VIKOR، راهبرد  بازاریابی خرید الکترونیک، حائز رتبه اول شدند. اهمیت تحقیق در بکارگیری رویکرد ترکیبی D-ANP  به‌جای ANP و DEMATEL است که توانست حجم بسیار بالایی از سوالات از خبرگان را کاهش‌دهد و از ماتریس روابط داخلی وزن ها به‌عنوان سوپر‌ماتریس  ANPبرای وزن‌دهی استفاده‌شود. درنهایت مشخص‌شد که بین دو رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و ترکیبی VIKOR تفاوت معنادار وجود‌دارد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb