Tabatabaie nasab S M, Abikari M. Surveying the Effect of Cognitive Distor-tions on Negative Emotions Of Consumer Toward Brands and Their Behavioral At-titudes. cs. 2015; 11 (4) :19-32
URL:
http://cs.shahed.ac.ir/article-1-977-fa.html
طباطبایی نسب سیدمحمد، آبیکاری معصومه. بررسی تأثیر تحریفهای شناختی بر احساسات منفی مصرفکنندگان نسبت به برند و رویکردهای رفتاری آنها. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1393; 11 (4) :19-32
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-977-fa.html
، tabatabaeenasab@yazd.ac.ir
چکیده: (3230 مشاهده)
مشتریان به طور مداوم در معرض محرکهای متنوع مربوط به برند قرار میگیرند. محرکهای مختلف، طیف متفاوتی از احساسات مثبت و منفی را نسبت به محصول برای مشتریان ایجاد میکنند. مجموعه ای از احساسات منفی چون ترس، خشم، نارضایتی، نگرانی، نفرت، شرم و خجالت موجب رویکردهای رفتاری متفاوتی از سوی مشتریان میشوند. شکایت کردن، بدگویی و تغییر برند از جمله واکنشهای رفتاری از سوی مشتریان هستند که میتوانند موجب نگرانی صاحبان برند شوند. از سویی دیگر، تحریفهای شناختی و یا به عبارتی دیگر اشتباهات ادراکی مشتریان نیز میتواند موثر بر احساسات منفی آنان باشد. این تحقیق در نظر دارد تاثیر این متغیرهای روانشناختی بر احساسات منفی مشتریان بررسی کرده و رویکردهای رفتاری مشتریان با درنظر گرفتن هر دو عامل مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. به این منظور نمونهایی 245 نفری از مصرفکنندگان و علاقمندان به برند اتومبیل درنظر گرفته شده است. دادههای جمعآوری شده از نظر سه متغیر تحریفهای شناختی، احساسات منفی و رویکردهای رفتاری مشتریان خوشه بندی شده و با استفاده از تحلیل واریانس(ANOVA) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می-دهد که افراد دارای تحرف شناختی بیشتر(تفکر نامناسبتر) میانگین احساس، غم، خشم، نفرت و شرم بیشتری داشته و همینطور به طور متوسط رفتار تغییر مارک بیشتری را از خود نشان میدهند. از سویی دیگر افراد نسبت به انواع برندهای اتومبیل اعم از داخلی و خارجی، صرفنظر از داشتن اشتباهات ادراکی احساس نگرانی و نارضایتی میکنند. به همین شکل رفتار بدگویی و شکایت از مارک نیز صرف نظر از اشتباهات ادراکی افراد به شکل یکسانی در بین مصرفکنندگان اتومبیل وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي