نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصر خسرو ساوه، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شاهد، ایران
3 مربی گروه مدیریت، موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصر خسرو ساوه، ایران
چکیده
شناخت و استفاده از قابلیتهای تجارت الکترونیکی برای همه شرکتهایی که سعی در تأمین نیازهای مشتریان و اجرای برنامهها و اهداف در اسرع وقت دارند امری ضروری و اساسی میباشد. استفاده از قابلیتها در عملکرد تجارت الکترونیک میتواند مؤثر باشد. شرکتها و بالأخص شرکتهای مواد غذایی باید بتوانند با بهکارگیری قابلیتهای بازاریابی و اجرای برنامههای کاراییها، سهم بیشتری را در ارتقاء عملکرد شرکتها به دست میآورند. هدف اصلی از این پژوهش بررسی توسعه قابلیتها و کارایی تجارت الکترونیک در ارتقا عملکرد شرکتها است. بعلاوه، در این پژوهش نقش کارایی توزیع و ارتباطات به عنوان دو متغیر میانجی مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از دیدگاه جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادراتی مواد غذایی در استان تهران میباشند. تعداد 25 شرکت بهصورت روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید و تعداد 157 پرسشنامه بین مدیران عامل، مدیران بازاریابی، فروش، تولید و عملیات و کارشناسان توزیع گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نقش کارایی توزیع و کارایی ارتباطات بعنوان متغییر میانجی بر عملکرد تجارت الکترونیک تأثیر مثبت و مستقیم بوده و همچنین منابع تجارت الکترونیک و قابلیتهای تجارت الکترونیک بر عملکرد تجارت الکترونیکی فروش شرکتها تاثیر مثبت و معناداری دارند؛ بنابراین به کارگیری کارایی و قابلیتهای تجارت الکترونیک میتواند موجب بهبود عملکرد شرکتها شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the Development of E-Commerce Marketing Capabilities and Efficiency in Promoting Corporate Performance (Case Study of Exporting Companies of Tehran Province)
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Understanding and utilizing e-commerce capabilities is essential for all companies that strive to meet customer needs and execute programs and goals as quickly as possible. Developing e-commerce capabilities can have a positive impact on the country's exports. The main purpose of this research is to investigate the development of e-commerce capabilities and efficiency in improving corporate performance. In addition, in this study the role of distribution and communication efficiency as two mediating variables has been evaluated. The purpose of this research is applied research and from the viewpoint of data collection, it is descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of Managers, Marketing, Sales, Production and Operations Managers and experts of food export companies in Tehran province. 157 individuals were selected through cluster sampling and the data collection tool was a questionnaire. Structural equation modeling and hypothesis tests were performed by two software Smart PLS2.0 and Spss2.0. The findings indicate that the mediating role of distribution and communication efficiency of e-commerce capabilities has a positive and direct effect on e-commerce performance.
کلیدواژهها [English]