دوره 1، شماره 38 - ( دی ماه 1388 )                   جلد 1 شماره 38 صفحات 45-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analyzing and Explaining the Organizational Culture’s Interactions with Organizational Commitment of Employees (Case Study: Milk Industry Organization of Iran). cs. 2010; 1 (38) :45-58
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-703-fa.html
طبرسا غلامعلی، ایمانی‌دلشاد رضا. تجزیه و تحلیل و تبیین تعاملات فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه سازمان صنایع شیر ایران). راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1388; 1 (38) :45-58

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-703-fa.html


استاديار دانشگاه شهید بهشتی ، g-tabarsa@sbu.ac.ir
چکیده:   (14822 مشاهده)
تعهد سازمانی بیانگر نوعی تمایل، نیاز والزام جهت ادامه و اشتغال در یک سازمان می‌باشد و سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری را در برمی‌گیرد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی رابطه و تأثیر یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر تعهد سازمانی یعنی «فرهنگ سازمانی» پرداخته شود. بر این اساس پژوهش را در قالب یک فرضیه اصلی (فرهنگ سازمانی) و برخی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ سازمانی
(1- نوآوری فردی، و تحمل مخاطره، 2- هدایت سازمانی، 3- روابط مدیریت (حمایت مدیریت)، 4- کنترل رسمی 5-خود کنترلی 6- هویت، 7- سیستم پاداش، 8- مشارکت در تصمیم‌گیری) را در قالب هشت فرضیه فرعی مورد بررسی قرار داده‌ایم. روش تحقیق پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز از نمونه آماری کسب گردید و برای بررسی فرضیات تحقیق، از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. بر این اساس، در سازمان صنایع شیر ایران 60 نفر از کارکنان را انتخاب و بررسی فرضیات تحقیق صورت گرفت. فرضیه اصلی تحقیق در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفت. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان جامعه مورد نظر تأثیر مثبت داشته است. همچنین فرضیات فرعی نیز در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار می‌گیرند. مقایسه‌ای بین ویژگی‌های هشت‌گانه فرهنگ سازمانی صورت گرفت تا میزان تأثیر آنها بر تعهد سازمانی مشخص شود، که این ویژگی‌ها به ترتیبب اولویت شامل:
1- خود کنترلی،2- هدایت سازمانی، 3- سیستم پاداش، 4- هویت شغلی، 5- ریسک‌پذیری، 6- مشارکت در تصمیم‌گیری، 7- حمایت سازمانی، 8- کنترل رسمی می‌باشند.
متن کامل [PDF 8547 kb]   (2339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb