دوره 2، شماره 7 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1395 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 27-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه آزاد قزوین ، rezaehteshamrasi@gmail.com
چکیده:   (298 مشاهده)

امروزه رقابت برای جذب مشتری و افزایش سهم بازار روند رو به رشدی داشته و مشتریان در نظام جدید بازار جایگاه ویژه¬ایی یافته¬اند ، به این دلیل که حق انتخاب بیشتری داشته و از بین تولیدکنندگان با خرید خود به آنهایی رای می¬دهند که نیازها و ارزشهای آنها را از نظر کالا و خدمات بهتر اقناع کنند.بنابراین ، بنگاهها و سازمانها در پی استفاده از روشهایی هستند تا بتوانند اثربخشی روابط خود با مشتری را به حداکثر برسانند تا از این طریق آنها را برای مدت طولانی به عنوان یک دارایی در اختیار داشته باشند.در نوشتار حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر روابط خریدار– تامین کننده با اتکا بر مطالعات میدانی و بررسی نظر خبرگان هدف قرار گرفته است.در این زمینه از روش دلفی به عنوان روش اخذ آرای خبرگان و از شیوه¬ی دی‌متل به منظور ساختاردهی نظام¬مند اطلاعات ماخوذه بهره گرفته شده است.سپس فرآیند بکارگیری شیوه¬ها در شناسایی ، دسته¬بندی و چگونگی اثرگذاری متقابل عوامل بر یکدیگر – که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد – در شرایط عدم قطعیت مورد توجه قرار گرفته است.اولویت بندی عوامل در چارچوب شاخص¬های ریاضی ، شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر روابط خریدار- تامین کننده از نتایج تکمیلی شیوه دی‌متل – فازی است که ارائه می-گردد. نتایج حاصل از تحلیل داده¬ها نشان می¬دهد که بعد اقتصادی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار، نفوذ کننده¬ترین (تاثیرگذارترین) بُعد در بین ابعاد نفوذ کننده بوده و بُعد اثربخشی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار در بین دو عنصر تحت نفوذ به عنوان تحت نفوذترین (تاثیرپذیرترین) بُعد در روابط خریدار– تامین¬کننده شناخته می¬شود.

متن کامل [PDF 404 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي