دوره 2، شماره 7 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1395 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار دانشگاه خلیج فارس ، mbahrainizadeh@pgu.ac.ir
چکیده:   (465 مشاهده)

امروزه مصرف­کنندگان به دلیل راحتی و امنیت به استفاده از کارت­های اعتباری برای انجام فرایند خریدشان تمایل پیدا کرده اند. در یک محیط رقابتی دستیابی به موقعیت اجتماعی از طریق اموال مادی باعث استفاده نادرست از کارت اعتباری و ولخرجی می­شود.استفاده از کارت­های اعتباری مستلزم کنترل بر محدودیت­های مادی و برنامه­ریزی مالی به طور محتاطانه است. در این تحقیق پس از بررسی پژوهش­های انجام شده داخل و خارج از کشور، در زمینه معیارهای تأثیر­گذار بر رفتار خرید و استفاده از کارت­های اعتباری، یک مدل مفهومی ارائه شد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می­باشد. داده­های پژوهش از طریق مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای شهر شیراز گردآوری شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول جامعه نامحدود کوکران استفاده شد و در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد حجم تقریبی 384 نفر تخمین زده شد. در این تحقیق جهت جمع ­آوری داده­ ها از روش میدانی استفاده شد و اطلاعات مورد نیاز بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. در نهایت یافته­ ها نشان داد که مادی­گرایی بر رفتار خرید ناگهانی ، خرید وسواسی و استفاده نادرست از کارت اعتباری تأثیرگذار است.

متن کامل [PDF 252 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي