دوره 2، شماره 7 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1395 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 57-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان ، zohreh.norouzi175@gmail.com
چکیده:   (793 مشاهده)

مدیران به منظور موفقیت در محیط رقابتی امروز لازم است توجه شایانی به بازاریابی و رویکردهای نوین آن داشته باشند. بازارگرایی از رویکردهای نوین در بازاریابی است که مشتری را به عنوان مرکز و هدف نهایی کسب و کار درنظر می¬گیرد، از اینرو امکان دستیابی به عملکرد برتر را ازطریق سازوکارهای نوآورانه فراهم می¬سازد؛ لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکت¬های کوچک و متوسط به واسطه نقش میانجی¬ قابلیت نوآوری است. جامعه هدف این مطالعه شرکت¬های کوچک و متوسط شهرک¬های صنعتی غرب گیلان تعیین شد. پرسشنامه بر اساس مطالعات مختلف مرتبط با موضوع طراحی و در میان مدیران ارشد شرکت¬ها توزیع شد. در مجموع 200 شرکت کوچک و متوسط در منطقه، مورد مطالعه شناسایی و به منظور نمونه¬گیری از فرمول جامعه محدود کوکران استفاده و حجم نمونه 132 شرکت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تکنیک مدل¬سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان¬دهنده نقش میانجی قابلیت نوآوری بر تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار بود؛ همچنین بازارگرایی بر قابلیت نوآوری، قابلیت نوآوری  و بازارگرایی بر عملکرد بازار تاثیر مثبت و معناداری دارند.

متن کامل [PDF 350 kb]   (281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي