دوره 2، شماره 7 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1395 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 45-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناس ارشد دانشگاه سمنان ، mehri_shahriyari70@yahoo.com
چکیده:   (392 مشاهده)

امروزه شرکت‌های دارای عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند؛ یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف می¬تواند بازارگرایی موثر در سازمان¬ها باشد. تحقیق پیش¬رو با هدف بررسی تأثیر بازارگرایی بر ارزش ایجاد شده برای سهامداران با اثر میانجی رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای صنایع‌ غذایی، کاشی و سرامیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مشتریان آنها است. بدین منظور، به ترتیب 120 و 384 پرسشنامه از این دو جامعه جمع‌آوری شد. فرضیه‌های تحقیق به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. مطابق نتایج به‌دست آمده، تأثیر مستقیم و معنادار بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی  بر رضایت مشتری، تأثیر مستقیم و معنادار رضایت مشتری بر عملکرد مالی و تأثیر مستقیم و معنادار عملکرد مالی بر ارزش ایجاد شده سهامداران تأیید شد. و در نهایت پیشنهاداتی نیز در راستای نتایج آزمون¬های فرضیه ارائه شده است.

متن کامل [PDF 308 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي