دوره 2، شماره 10 - ( دوره جدید دوفصلنامه پائیز و زمستان 1396 )                   جلد 2 شماره 10 صفحات 1-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار دانشگاه گیلان ، m.ebrahimpour@guilan.ac.ir
چکیده:   (76 مشاهده)

بررسی عملکرد شرکت­ها به دلیل محیط به شدت متغیر و مبتنی بر دانش اقتصادهای امروزی، چالشی حیاتی برای شرکت­ها می­باشد. این امر در فعالیت­های بین­المللی به دلیل انعطاف و پویایی بازارهای بین­المللی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و منجر شده تا استراتژی­های مختلفی به منظور حضور شرکت­ها در اینگونه بازارها ارائه گردد. صادرات به­عنوان متداول­ترین و سریع­ترین راه­ ورود به بازارهای بین­المللی، خصوصاً در کشورهای درحال­توسعه بسیار حائز اهمیت است. شرکت­های صادراتی به‌منظور ارتقای عملکرد خود، با شناسایی بازارها و اتخاذ استراتژی­های بازار محور، به سمت توسعه بازار گرایی در صادرات حرکت می­نمایند. این امر با توجه به پیشرفت­های روزافزون فناوری­های نو و هوشمندی بازارهای بین­المللی، منجر به همراه شدن بازار گرایی با دانش محوری و توجه به دانش صادراتی در شرکت­های صادراتی به منظور بهبود عملکرد آنها شده است. لذا تحقیق حاضر با استفاده از روش­شناسی علّی و ابزار پرسشنامه و با بررسی 81 نفر از مدیران و کارشناسان صادراتی یک شرکت بزرگ خودروسازی در ایران، ضمن تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS، به این نتیجه دست یافت که بازار گرایی صادراتی بر روی عملکرد صادراتی تاثیر گذار است. همچنین اثرگذاری بازارگرایی صادراتی بر دانش صادراتی و دانش صادراتی بر روی عملکرد صادراتی نیز مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت اثر پویایی بازار در تعدیل رابطه بازارگرایی صادراتی با عملکرد صادراتی نیز مورد تأیید قرار گرفت.

متن کامل [PDF 929 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي