دوره 15، شماره 11 - ( 6-1397 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 1-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خلیج فارس ، mbahrainizadeh
چکیده:   (357 مشاهده)

رفتار خرید ناگهانی، رفتاری با فعال‌سازی هیجان زیاد، کنترل شناختی کم و تا حد زیادی واکنشی می‌باشد که کنترل آن از جنبه رفتار مصرف کننده با اهمیت است. این تحقیق به بررسی پیشایندها و پسایندهای رفتار خرید در قالب شناسایی و رتبه‌بندی مهم‌ترین عوامل اثرگذار خریدناگهانی می‌پردازد. با مطالعه پیشینه تحقیق‌های انجام شده، عوامل موقعیتی، روان‌شناختی، محیطی، شخصیتی، آمیخته بازاریابی، جمعیت شناختی و عوامل مرتبط با کالا به‌عنوان عواملی که بر رفتار خرید ناگهانی مصرف‌کنندگان تأثیر دارند، شناسایی شدند. رتبه‌بندی پیشایندهای رفتار خرید ناگهانی با بهره‌گیری از نظر خبرگان و با تکنیک دیمتل انجام شد. پسایندهای رفتار خرید ناگهانی نیز با بهره‌گیری از تکنیک دلفی و استفاده از نظر خبرگان روانشناسی و بازاریابی به دو دسته پیامدهای مثبت و منفی تقسیم‌بندی شدند. در پایان مدلی از شاخص‌های به دست آمده از این مطالعه ارائه شده است. این مطالعه با طرح سیمایی کلی از رفتار خرید ناگهانی می تواند در مدیریت و سیاست گذاری راجع به این جنبه از رفتار مصرف کننده سهیم باشد.
 

متن کامل [PDF 944 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي