دوره 15، شماره 11 - ( 6-1397 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 134-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان
چکیده:   (675 مشاهده)

در محیط به شدت رقابتی امروزی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است. تأمین‌کنندگان برای جلوگیری از افول جایگاه خود در برابر رقبایشان باید به برندسازی و مدیریت برند مبادرت ورزند؛ که در این راستا توجه به مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی نقشی مهمی دارد. در این مقاله به این سوال اساسی پرداخته می‌شود که آیا مسئولیت اجتماعی تأمین‌کنندگان می‌تواند منجر به ارتقاء ارزش ویژه برند و عملکرد برند آنها شود یا به عبارتی می‌تواند از افول آن‌ها جلوگیری کند؟. متغیرهای تحقیق از نقطه نظر مدیران و کارشناسان خرید شرکت‌های شهرک‌ صنعتی (گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی) شهر شیراز بررسی شده است. برای آزمون فرضیه های  تحقیق از مدل‌یابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نشان داد مسئولیت اجتماعی تأمین‌کنندگان هم بر ارزش برند و هم بر عملکرد برند آنها اثرات مثبتی دارد. مسئولیت اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر عملکرد برند اثرگذار است. در نتیجه، تأمین‌کنندگان داخلی می‌توانند از یافته‌های تحقیق به منظور جلوگیری از افول و ارتقای ارزش ویژه‌ی برند و عملکرد برندشان در بازارهای صنعتی داخلی و بین المللی استفاده کنند.

متن کامل [PDF 580 kb]   (530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي