دوره 15، شماره 12 - ( 12-1397 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 66-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rafiee H, mirbaghery S S, akbarpoor H, jalili E. Investigating the structure and compilation of the selection model for Iranian export markets. cs. 2019; 15 (12) :66-76
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1313-fa.html
رفیعی حامد، میرباقری سید شهاب، اکبرپور حامد، جلیلی الهام. بررسی ساختار و تدوین الگوی انتخاب بازارهای صادراتی ایران؛ مطالعه موردی محصولات کیوی، سیب و انگور. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1397; 15 (12) :66-76

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1313-fa.html


دانشگاه تهران ، hamedrafiee@ut.ac.ir
چکیده:   (591 مشاهده)

یکی از استراتژی‌های مهم در توسعه اقتصاد کشور، توسعه صادرات غیرنفتی است. در راستای افزایش سیاست صادرات غیرنفتی،شناخت اولویت­های تولیدات داخلی که شرایط لازم جهت نفوذ در بازارهای جهانی را دارا باشند، امری ضروری به نظر می‌رسد. در این مطالعه به بررسی ساختار بازار جهانی سه محصول سیب، انگور و کیوی و قدرت بازاری ایران در کشورهای هدف نسبت به رقبا با استفاده از شاخص هرفیندال- هیرشمن و همچنین اولویت­بندی کشورهای هدف ایران بر اساس برآورد شاخص­های تداوم بازاری، میانگین قیمت دلاری، میانگین سهم وارداتی کشور هدف، ضریب نوسان قیمت دلاری و ضریب نوسان سهم وارداتی کشور هدف با استفاده از رهیافت تاکسونومی عددی پرداخته‌شده است. نتایج اولویت­بندی کشورهای هدف ایران برای محصول سیب نشان می­دهد که کشورهای امارات، ترکمنستان و عربستان در اولویت اول تا سوم قرار دارند. میانگین سهم وارداتی آن­ها به ترتیب برابر با 62/15، 72/11و 75/6 می­باشد. ساختار بازار جهانی سیب، انگور و کیوی بیانگر این مطلب است ساختار بازار این سه محصول طی دوره 2001 تا 2014 به ترتیب انحصار چند جانبه باز، بین انحصار چند جانبه باز و انحصار چند جانبه بسته و انحصار چند جانبه بسته می­باشد. با توجه به نتایج اولویت­بندی کشورهای هدف برای هر سه محصول مختلف پیشنهاد می­شود با استفاده از تفاهم‌نامه‌های ترجیحی و دوطرفه اقدام به بازاریابی این سه محصول در کشورهای اولویت­بندی شده گردد تا شرایط لازم برای تغییر الگوی صادراتی و رسیدن به الگوی پیشنهادی مهیا شود.
 

متن کامل [PDF 299 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb