دوره 15، شماره 11 - ( 6-1397 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 36-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

DOI: 10.22070/15.11.36


XML English Abstract Print


دانشگاه خلیج فارس ، majidesmailpour@yahoo.com
چکیده:   (2195 مشاهده)

عملکرد نوآورانه به توانایی شرکت برای اولین کاربرد ایدهها، ابزارآلات، سیستم‌ها، خط مشی‌ها، برنامه‌ها، فرایند‌ها، محصولات و خدمات جدید، اشاره دارد. نوآوری به سازمان‌ها کمک می­کند تا در بازارهای پویا به مقابله با تلاطم محیط خارجی بپردازند و به اهداف بلند مدت دست یابند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عوامل درون سازمانی موثر بر عملکرد نوآورنه با میانجی­گری متغیر راهبرد محوری صادراتی در شرکت‌های صادر کننده استان بوشهر می­باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می‏باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت‌های صادر کننده فعال در شهر بوشهر می­باشد. بر اساس آمار گرفته شده از سازمان تجات و بازرگانی استان بوشهر، تعداد 30 شرکت صادراتی فعال در شهرستان بوشهر وجود دارد. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق پرسشنامه است. تعداد250 پرسشنامه به صورت حضوری در بین همه مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها توزیع گردید و نهایتاً تعداد220 پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس از داده‌های هر شرکت میانگین گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها بر روری 30 پرسشنامه میانگین گرفته شده هر شرکت انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس(Smart PLS) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل درون سازمانی (یادگیری محوری، انعطاف‌پذیری راهبردی، فناوری اطلاعاتی و ارتباطی) بر راهبرد محوری صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارد و راهبرد محوری صادراتی بر عملکرد نوآورانه شرکت‌های صادر کننده استان بوشهر تاثیر مثبت و معناداری دارند.
 

متن کامل [PDF 821 kb]   (668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي