دوره 1، شماره 2 - ( دی ماه 1382 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 51-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه شاهد ، Test1@shahed.ac.ir
چکیده:   (179 مشاهده)

 بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بازار کشورهای آسیای میانه از بازارهای جذاب برای محصولات صادراتی ایران محسوب می‌شود. کارشناسان بر این باورند که در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، صادرات غیرنفتی ایران به این بازارها می‌توانست به چند میلیارد دلار برسد که تاکنون این هدف تحقق نیافته است. اشتراکات تاریخی و فرهنگی، کم بودن فاصله جغرافیایی، امکانات تولیدی متنوع در استان‌های شمالی ایران، جدید و بکر بودن بازار کشورهای آسیای میانه، ضرورت توجه صادرکنندگان ایرانی به این منطقه را مورد تأکید قرار می‌دهند. با توجه به این واقعیات، اهمیت انجام تحقیقات علمی - دانشگاهی در این زمینه، بیشتر آشکار می‌گردد.

این پژوهش به منظور یافتن عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌های ایرانی در امر صادرات به کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است. نتایج کلی به دست آمده نشان می‌دهد که وضعیت محیط بازار هدف و ملی بر میزان موفقیت در صادرات تاثیر میگذارد. همچنین ارتباط معنادار مؤلفههای سیاسی، اقتصادی و اطلاع‏رسانی محیط بازار هدف، مؤلفه‏های اقتصادی و فناوری محیط ملی، مؤلفه‏های بازاریابی، فرایند تولید و اطلاع‌رسانی محیط داخلی شرکت و دو عنصر از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی، یعنی محصول و فعالیت‌های تشویقی و ترغیبی، با میزان موفقیت در صادرات تأیید می‌گردد. این ارتباط مابین تعدادی از شاخص‌های محیط‌های فوق و میزان موفقیت در صادرات نیز مشهود است. براساس نتایج مذکور، راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت صادرات به کشورهای آسیای میانه ارائه گردیده است.

متن کامل [PDF 2476 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي