دوره 1، شماره 2 - ( دی ماه 1382 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 41-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان ، Test1@shahed.ac.ir
چکیده:   (223 مشاهده)

امروزه بدون راهبرد، دستیابی به موفقیت و کسب و حفظ مزیت رقابتی توسط سازمان‌ها غیرممکن است. برای کسب مزیت رقابتی و موفقیت، راهبردهای مختلفی وجود دارند. لذا یکی از مسائل مهم برای استراتژیست‌ها روش انتخاب راهبرد است. تاکنون صاحبنظران برای انتخاب راهبردهای مناسب، مدل‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند. برخی از این مدل‌ها به انتخاب راهبردهای ادغام عمودی اختصاص دارند. این مدل‌ها دارای محدودیت‌هایی از نظر تعداد عوامل در نظر گرفته شده و توجه صرف به «درجه ادغام عمودی» هستند. در این تحقیق، الگوی دو بعدی جدیدی ارائه شده است. محور افقی مدل پیشنهادی، تعیین‌کننده میزان جذابیت مرحله قبلی زنجیره فعالیت شرکت و محور عمودی آن، تعیین‌کننده میزان جذابیت مرحله بعدی زنجیره فعالیت شرکت است. این مدل با توجه به میزان جذابیت مرحله قبل و بعد، چهار نوع راهبرد ادغام عمودی پیشرو، پسرو، ادغام کامل و عدم ادغام (تأمین منابع از خارج) را برای انتخاب پیشنهاد می‌کند. به نظر می‌رسد الگوی ارائه شده تنها الگویی است که در انتخاب راهبرد ادغام عمودی به «مسیر ادغام» توجه کرده است و می‌توان در آن برای انتخاب راهبرد ادغام عمودی بیش از بیست عامل را در نظر گرفت.

متن کامل [PDF 1704 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي