دوره 13، شماره 8 - ( دوره جدید دوفصلنامه پائیز و زمستان 1395 )                   جلد 13 شماره 8 صفحات 1-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری
چکیده:   (1066 مشاهده)
این تحقیق به بررسی روابط بین فاکتورهای مدیریت، بازارگرایی، استراتژی رقابتی و عملکرد کسب و کار در رستوران­ها و فست­فودهای با حق امتیاز محدود در شهر تهران می­پردازد. جامعه آماری در این تحقیق مدیران150 رستوران و فست­فود با حق امتیاز محدود در شهر تهران می­باشد. ابزار گردآوری داده­ها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد می­باشد که برای بررسی روایی آن از روایی سازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری­داده­ها، توصیفی- پیمایشی می­باشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته­ها نشان می­دهند که فاکتورهای مدیریت مانند تاکید مدیریت و ریسک­گریزی وی تأثیر معناداری بر بازارگرایی دارد و بازارگرایی نیز بر استراتژی تمایز و رهبری هزینه و عملکرد مالی و غیرمالی تأثیر معناداری دارد. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق نشان می­دهد که بازارگرایی نقشی میانجی در رابطه بین ریسک­گریزی مدیریت و استراتژی­های تمایز و رهبری هزینه دارد­. این در حالی است که استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد غیرمالی تأثیر معناداری ندارد. با توجه به اینکه، چارچوب رستوران­ها و فست­فودهای با حق امتیاز محدود با بقیه رستوران­ها و فست­فودها متفاوت است. این تحقیق به شرح مفاهیم رستوران­ها و فست­فودهای با حق امتیاز محدود برای محققان و مدیران می­پردازد.
متن کامل [PDF 261 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي