دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری
چکیده: (1217 مشاهده)
این تحقیق به بررسی روابط بین فاکتورهای مدیریت، بازارگرایی، استراتژی رقابتی و عملکرد کسب و کار در رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود در شهر تهران میپردازد. جامعه آماری در این تحقیق مدیران150 رستوران و فستفود با حق امتیاز محدود در شهر تهران میباشد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد میباشد که برای بررسی روایی آن از روایی سازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوریدادهها، توصیفی- پیمایشی میباشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند که فاکتورهای مدیریت مانند تاکید مدیریت و ریسکگریزی وی تأثیر معناداری بر بازارگرایی دارد و بازارگرایی نیز بر استراتژی تمایز و رهبری هزینه و عملکرد مالی و غیرمالی تأثیر معناداری دارد. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق نشان میدهد که بازارگرایی نقشی میانجی در رابطه بین ریسکگریزی مدیریت و استراتژیهای تمایز و رهبری هزینه دارد. این در حالی است که استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد غیرمالی تأثیر معناداری ندارد. با توجه به اینکه، چارچوب رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود با بقیه رستورانها و فستفودها متفاوت است. این تحقیق به شرح مفاهیم رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود برای محققان و مدیران میپردازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي