دوره 2، شماره 9 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1396 )                   جلد 2 شماره 9 صفحات 57-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1327 مشاهده)
شرکت ها در مسیر رشد خود به روش های مختلفی فعالیت هایشان را متنوع می­کنند و وارد کسب و کارهای جدیدی می شوند. سوال مهمی که این گونه شرکت ها همواره با آن مواجه اند این است که چه چیزی یک پرتفولیوی مناسب را برای شرکت های هلدینگ شکل می دهد؟ در راستای پاسخ به این مسئله مدل های مختلفی توسط محققان و شرکت های مشاوره ارائه شده است اما نقدهای بسیاری نیز به آنها وارد است. با وجود انتقاد زیاد به ابزارها و مدل­های موجود تاکنون مطالعات نظری جامع و مانعی در این حوزه انجام نشده است و خلا وجود الگویی معتبر و علمی در این حوزه شدیدا احساس می شود. در این راستا هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جدید و کاربردی جهت مدیریت پرتفولیو در شرکت­های هلدینگ ایرانی است. رویکرد تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریه پردازی از راهبرد نظریه­پردازی داده­بنیاد کلاسیک استفاده شده است. داده ها با ستفاده از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 22 مدیر و خبره از 13 سازمان و هلدینگ مختلف جمع آوری شده است. یافته­های تحقیق منجر به  مفهوم سازی "پرتفولیوی دوسوتوان" به عنوان پدیده­ای نوظهور در سطح شرکت­های هلدینگ شد. براساس این مفهوم شرکت های هلدینگ با ایجاد پرتفولیویی متوازن و متناسب از قابلیت های بهره برداری و کاوش که در دل کسب و کارهایش جای دارند، می تواند به صورت موثر پرتفوی خود را مدیریت کند.
متن کامل [PDF 286 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي