Afrasiabi M, Moshabaki A, mansouri F. Investigating the effects of hidden advertising on customers' purchasing intention based on the moderating role of demographic gender variable and brand reputation variable. cs. 2018; 15 (11) :86-103
URL:
http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1483-fa.html
افراسیابی مینا، مشبکی اصغر، منصوری فرشته. بررسی تاثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت و متغیر شهرت برند. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1397; 15 (11) :86-103
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1483-fa.html
دانشگاه تربیت مدرس ، minaafrasiabi68@gmail.com
چکیده: (1108 مشاهده)
امروزه از یکسو سازمانها، برای شناساندن و معرفی کالاها و خدمات خود و اعلام وجه تمایز آن با کالاهای مشابه، با بهکارگیری رسانههای مختلف تبلیغاتی، میکوشند پیامهای تأثیرگذاری را بهمنظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر، مردم روزانه با انواع تبلیغات از طریق رسانههای گوناگون در هر زمان و مکانی، روبهرو هستند؛ و این عامل سبب شده زمینههای دلزدگی و آزردگی خاطر مخاطبان را فراهم ساخته و اثربخشی تبلیغات را بهشدت تحتالشعاع قرار داده است. به همین جهت تبلیغات پنهان در بازاریابی موردتوجه روزافزون قرارگرفته است.
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقشهای تعدیل گری متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و شهرت برنداست. جامعه آماری این تحقیق تمام مصرفکنندگان کالاهای مصرفی در شهر تهران است که از میان آنها نمونهای 384 نفری که بیننده برنامه آشپزی بهونه بودند به روش اتفاقی (تصادفی در دسترس) انتخاب شدند. همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری (SEM) در قالب نرمافزار SmartPLS استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشاندهندهی آن است که استفاده از تبلیغات پنهان تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مشتریان داردو از میان ابعاد تبلیغات پنهان، نوع تبلیغ و درگیری ذهنی کالا، قصد خرید را تحت تأثیر قرار میدهند و رسانه تبلیغات پنهان تأثیر معناداری بر قصد خرید مشتریان ندارد. همچنین نتایج بیانگر تائید نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت و عدم تائید نقش تعدیل گری متغیر شهرت برند در رابطه میان تبلیغات پنهان و قصد خرید مشتریان میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي