دوره 3، شماره 2 - ( دی ماه 1384 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 47-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (16616 مشاهده)

 مدیریت عملکرد به‌عنوان‌ موضوعی مهم و نوین در مطالعات استراتژیک منابع انسانی مد نظر قرار گرفته است. ارزشیابی عملکرد کارکنان نیز به‌عنوان‌ یک بخش مهم مدیریت عملکرد مورد توجه است.
در این مقاله، طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان در سیستم بانکی برای سطوح مختلف شغلی با رویکرد ارزشیابی 360 و مبتنی بر تحلیل‌های سلسله مراتبی انجام شده است.
مراحل مختلف طراحی سیستم جدید به شرح زیر انجام شده است:
1. مطالعه و بررسی تحلیلی ادبیات نظری و تطبیقی،
2. شناسایی متغیرهای اصلی سیستم‌های ارزشیابی کارکنان،
3. طراحی چک‌لیست‌ و پرسشنامه کسب نظر خبرگان،
4. طراحی پرسشنامه AHP برای اختصاص اوزان،
5. تحلیل الگوریتم AHP و اختصاص اوزان.
نتایج تحلیلی به‌دست آمده موارد 1) طراحی نظام جامع برای کارکنان صف و ستاد، 2) ارزشیابی کارکنان با رویکرد 360 (همکاران، بالا دست و کمیته ارزشیابی)، 3) اختصاص مجموع اوزان 100 برای مؤلفه‌های تدوین شده نظام ارزشیابی، را شامل شده است. در این طراحی، در رویکرد 360 ارزشیابی از طریق همکاران (2 نفر)، مدیر بالا دست، خود فرد و کمیته ارزشیابی کارکنان مد نظر قرار گرفته است و معیارهای مختلفی که اوزان آن‌ها از طریق تحلیل سلسله مراتبی به‌دست آمده در این ارزشیابی مد نظر قرار می‌گیرند. نتایج طراحی حاکی است در این نوع ارزشیابی، قضاوت فرد مدیر (سرپرست) بالادست کم رنگ شده و یا درصد معینی از نظر مدیر بالادست با توجه به وزن اختصاص داده شده ذکر می‌شود.

متن کامل [PDF 333 kb]   (1510 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي