دوره 1، شماره 44 - ( دی ماه 1389 )                   جلد 1 شماره 44 صفحات 237-250 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshabaki A, Tizro A. Emotional And Cultural Intelligences Factors Of Global Leadership Success. cs. 2011; 1 (44) :237-250
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-801-fa.html
مشبکی اصغر، تیزرو علی. هوش هیجانی و هوش فرهنگی اکسیر موفقیت رهبران در کلاس جهانی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1389; 1 (44) :237-250

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-801-fa.html


، Tizrooali@yahoo.com
چکیده:   (5859 مشاهده)

رهبران کلاس جهانی می‌بایست در محیط باز جهانی، جایی که در آن فرهنگ‌های متفاوت، خطرات متنوع و چالش‌های فراوان وجود دارد فعالیت نمایند. برای انجام وظیفه در این چنین محیطی آنان نیازمند دانش، مهارت و ویژگی‌های شخصیتی خاصی می‌باشند که در این میان نقش هوش هیجانی (واژه Emotion از فعل لاتین Motere به معنی «حرکت و جنبش» ریشه گرفته است و تمایل به حرکت و عمل را در هر یک از احساسات و عواطف نشان می‌هد. در فرهنگ لغت، Emotion به معنای عاطفه، احساس، احساسات، برانگیختن و هیجان آمده است و هیجان عبارت از یک واکنش شدید و کوتاه ارگانیسم به یک موقعیت غیر منتظره است، همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند، و هیجان عاملی است که ارگانیسم را به حرکت در می‌آورد. در متون فارسی برای واژه Emotion معادل عاطفه و هیجان – عاطفه آمده است. در این مقاله، Emotion را عاطفه وEmotional Intelligence را هوش هیجانی ترجمه کرده‌ایم.) و هوش فرهنگی (Cultural Intelligence) از همه بارزتر می‌باشد. از این رو این مقاله با هدف بررسی تأثیر این دو فاکتور بر موفقیت رهبران در کلاس جهانی تدوین شد. نمونه آماری این تحقیق شامل 50 مدیر ارشد شرکت‌های بزرگ صنعتی و خدماتی در شهر اصفهان بوده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و بر اساس نتایج به‌دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطه معنادار بین هوش فرهنگی و هیجانی با موفقیت رهبران در کلاس جهانی و هم چنین هوش فرهنگی و هوش هیجانی با یکدیگر مورد تأیید قرار گرفت.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb