دوره 9، شماره 50 - ( ویژه نامه دی ماه 1390 )                   جلد 9 شماره 50 صفحات 207-226 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، rashidi@shahed.ac.ir
چکیده:   (12546 مشاهده)
تعالی سازمانی چند سالی است جایگاه مناسبی در میان سازمان‌های کشورمان پیدا کرده است، از استانداردهای قوی و برتر مدیریت در صحنه جهانی بشمار می‌رود. تعهد سازمانی نیز یکی از ویژگی‌های تعالی سازمانی می‌باشد. افزایش تعهد کارکنان نسبت به وظایفشان، مستقیمأ بر رضایت مشتریان از خدمات و محصولات تأثیرگذاشته و باعث افزایش سهم بازار، افزایش سود و در نتیجه موجب رشد، توسعه و تعالی سازمان می-گردد. در تحقیق حاضر سعی شده است تعالی و تعهد سازمانی از نظر دیدگاههای مختلف مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تعالی سازمانی و نیز تشخیص مرتبط‌ترین بعد تعهد سازمانی با تعالی سازمانی پی‌ریزی شده است. قلمرو مکانی تحقیق حاضر، کلیه سازمان‌های استان آذربایجان‌شرقی یا شعب و نمایندگی آنها در سطح استان  که در سال 1387 در جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی ایران حضور داشته‏اند، می‏باشد و از روش های آماری تجزیه و تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و چندگانه، همبستگی کانونی و آزمون فریدمن و آمارهای توصیفی چون جداول فراوانی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین تعهد عاطفی و تعالی سازمانی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. در حالیکه بین تعهد مستمر و تعهد هنجاری با تعالی سازمانی ارتباطی مشاهده نشد. بر اساس یافته‌های بدست آمده از تحقیق، پیشنهاد می‌شود، مدیرانی که مدل‌های تعالی سازمانی را جهت شناسایی نقاط قوت و نواحی نیازمند بهبود در سازمان بکار می‌گیرند‌، در تدوین برنامه‌ها و طراحی سیستم‌های مدیریت کیفیت، متغیرهای مرتبط با تعهد عاطفی و عوامل تأثیرگذار بر آن را همچون متغیرهای مدل‌های تعالی مد نظر قرار دهند.
متن کامل [PDF 716 kb]   (1799 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي