دوره 9، شماره 50 - ( ویژه نامه دی ماه 1390 )                   جلد 9 شماره 50 صفحات 465-482 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، farzin@ndf.ir
چکیده:   (6916 مشاهده)
با توجه به ماهیت صنعت گردشگری، که فعالیت در آن مستلزم رقابت با بنگاه و مقاصد گردشگری در سراسر دنیا است، دفاتر خدمات مسافرتی اگر بخواهند به جذب گردشگران بین الملی اقدام نمایند راه حلی جز کسب مزیت رقابتی نمی توانند داشته باشند. با ظهور اینترنت الفبای رقابت و شرایط کسب مزیت رقابتی به طور بنیانی تغییر یافته است. صنعت گردشگری خود نیز به شدت به اینترنت و فن آوری اطلاعات وابسته است. در این پژوهش دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران که به جذب گردشگر از کشورهای آلمان و فرانسه می پردازند مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که استفاده از اینترنت در راستای کسب مزیت رقابتی از طریق زنجیره ارزش شکل می گیرد، در این پژوهش 44 مولفه اصلی در قالب 8 شاخص که استفاده های مختلف از اینترنت در زنجیره ارزش را شامل می شود طی دوره زمانی آبان 1385 لغایت تیر ماه 1386 با بهره گیری از یک مدل مورد آزمون قرار گرفته است. روش شناسی مورد استفاده در این پژوهش مطالعه موردی می باشد و جهت جمع آوری داده ها از اطلاعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. روایی پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از نظر خبرگان و پایای آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ بدست آمده است.جهت آزمون مولفه ها و شاخص ها  مدل از آزمون رتبه علامتدار ویلکاکسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین استفاده از اینترنت در زنجیره ارزش دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران که در زمینه تورهای ورودی از ‏کشورهای آلمان و فرانسه فعالیت می‌کنند و کسب مزیت رقابتی از طریق هر سه راهبرد(ارزان فروشی،تمایز،تمرکز) ارتباط وجود دارد.
متن کامل [PDF 488 kb]   (1175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي