%0 Journal Article %T تأثیرساختارهای اجتماعی درتوسعه کارآفرینی زنان ایرانی %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A گلرد, پروانه %A احمدپور داریانی, محمود %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 8 %N 44 %P 221-236 %! تأثیرساختارهای اجتماعی درتوسعه کارآفرینی زنان ایرانی %K تصمیم‌گیری با شاخص‌های چندگانه %K روش اُرسته %K رتبه‌بندی %K روش آنتروپی شانون %R %X در دو دهۀ اخیر، مطالعات دربارۀ کارآفرینی زنان در سراسر جهان در حال گسترش است. با توسعۀ کارآفرینی فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای ظهور یافته و کسب و کارهای تازه‌ای پدید آمده است. عواملی چون نرخ رشد جمعیت، بیکاری، نظام تعلیم و تربیت، ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشه‌های جنسیتی که توصیف کنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، به شدت فرآیند توسعۀ کارآفرینی زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بنابراین ضروری است که در بررسی این فرآیند عوامل مذکور در نظر گرفته شود. در حال حاضر، زنان کارآفرین کشور ما نیاز به الگوهایی دارند که مطابق با ساختارهای خانوادگی و اجتماعی در یافتن مسیر مناسب شغلی به آنها کمک کند. این بررسی اولین مطالعه سیستماتیک در این زمینه است. این مقاله بخشی از یافته‌های پژوهش میدانی تحت عنوان «طراحی الگوی توسعه کارآفرینی زنان در ایران» است [1]. داده‌های این تحقیق از 139 زن کارآفرین ایرانی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه جمع‌آوری شده است. مقاله حاضر، به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در کسب وکار زنان کارآفرین ایرانی پرداخته و با تعیین اولویت اثرگذاری هر یک از عوامل با توجه به شرایط اجتماعی ایران پیشنهادهایی در زمینۀ توسعۀ کارآفرینی زنان ارائه داده است. نتایج آزمون‌های آماری بیانگر آن است که وجود پدر، مادر، همسر، دوست و معلم کارآفرین به‌عنوان الگوی نقش و فوت همسر از وقایع مهم زندگی زنان کارآفرین و در نهایت آموزش جامعه، از عوامل اجتماعی مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان محسوب می‌شوند. که از بین این عوامل، فوت همسر و آموزش جامعه، مؤثرترین عامل اجتماعی در توسعۀ کسب وکار زنان ایرانی است. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_2063_b75a8c243bdb5769594a43fd4906f08d.pdf