TY - JOUR ID - 2311 TI - بررسی تأثیر بازارگرایی شرکت بر ارزش ایجاد شده سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - گل ارضی, غلامحسین AU - ملکی مین باش رزگاه, مرتضی AU - شهریاری, مهری AD - دانشگاه سمنان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 7 SP - 45 EP - 56 KW - ارزش ایجاد شده سهامداران KW - بازارگرایی KW - رضایت مشتری KW - عملکرد مالی DO - N2 - امروزه شرکت‌های دارای عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند؛ یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف می‌تواند بازارگرایی موثر در سازمان‌ها باشد. تحقیق پیش‌رو با هدف بررسی تأثیر بازارگرایی بر ارزش ایجاد شده برای سهامداران با اثر میانجی رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای صنایع‌ غذایی، کاشی و سرامیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مشتریان آنها است. بدین منظور، به ترتیب 120 و 384 پرسشنامه از این دو جامعه جمع‌آوری شد. فرضیه‌های تحقیق به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. مطابق نتایج به‌دست آمده، تأثیر مستقیم و معنادار بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی  بر رضایت مشتری، تأثیر مستقیم و معنادار رضایت مشتری بر عملکرد مالی و تأثیر مستقیم و معنادار عملکرد مالی بر ارزش ایجاد شده سهامداران تأیید شد. و در نهایت پیشنهاداتی نیز در راستای نتایج آزمون‌های فرضیه ارائه شده است. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_2311.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_2311_1b7a6ba6dbcfa2e0a464f19a2dc12de7.pdf ER -