نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
هدف و ضرورت تحقیق: با توجه به اینکه در سطح استراتژیک الگویی برای اجرا و بسترسازی استراتژیهای بازاریابی بینالملل بطور یکپارچه ملاحظه نگردید، ضرورت دارد که با هدف ارائه یک الگوی مرجع بتوان موضوعات مطرح در بازاریابی بینالملل را طبقهبندی نمود تا تعریف به جایگاه در حوزه موضوعات استراتژیک و عملیاتی این کارکرد صورت پذیرد و مبتنی بر آن همسویی و همافزایی در عملکرد صادراتی ایجاد شود.
روششناسی تحقیق: با توجه به اینکه در این پژوهش الگویی در سطح استراتژیک برای استراتژی بازاریابی بینالمللی تبیین شده است از منظر نتیجه یک پژوهش توسعهای میباشد و استراتژی تحقیق از نوع استراتژی تحقیق زمینهیابی است. سطح تجزیه و تحلیل در این پژوهش سازمان است. ابزار جمعآوری دادهها برای عملکرد صادراتی دادههای ثانویه خارجی شامل گزارشات سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با پانصد شرکت برتر و گزارشات عملکردی هر یک از سازمانهای تحت بررسی، بوده و برای تعیین درجه همسویی استراتژیک از نظریه نقاط مرجع استراتژیک و تئوری مجاورت مبتنی بر رویکرد فازی استفاده شده است.
یافتههای پژوهش: نتایج نشانگر آن است که اولاً بین متغیرهای همسویی و عملکرد صادراتی همبستگی مثبت و بالایی وجود داشته و متغیرهمسویی عمودی بطور مستقیم بر عملکرد صادراتی مؤثر بوده ولی متغیرهای همسویی افقی و گروه محصولات اثری تعدیلکننده دارند. ثانیاً میزان تأثیر متغیر همسویی عمودی بر عملکرد صادراتی بیشتر است. ثالثاً، الگوی نقاط مرجع استراتژیک راهنمای عملیاتی مناسبی برای هر یک از استراتژیهای مورد انتخاب سازمان در سطح اجرا و کنترل ارائه مینماید، بطوری که برنامهریزی منطقی بازار بینالملل، اجرا و کنترل استراتژیک بازار را با تجویز آمیخته منطبق با استراتژیها در سطح بینالمللی تسهیل میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Model of International Marketing Strategic Implementation in the Downstream Sector of Iranâs Petroleum Industry
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Abstract
Purpose and Necessity of Research: Given that at the strategic level a model for implementing international marketing strategies was not observed, it is necessary to classify the issues raised in international marketing in order to provide a reference model to define the position in the area of strategic and operational issues of this function based on it, to create alignment and synergy in export performance.
Research Methodology: Given that this research has defined a strategic model for international marketing strategy, it is a developmental research perspective and the research strategy is survey. The level of analysis in this research is organization. The data gathering tool for export performance is external secondary data included Industrial Management Organization reports on top 500 companies and performance reports of each of the organization. Strategic reference points theory for strategic alignment and the fuzzy approach based on proximity theory were applied.
Research conclusions: The results indicate that, firstly, there is a positive and high correlation between the variables of alignment and export performance, and the vertical alignment variable has a direct effect on export performance, but the horizontal alignment variables and product groups have a moderating effect. Second, the effect of the vertical alignment variable on export performance is greater. Third, the strategic reference points pattern provides an appropriate operational guide for each of the strategies chosen by the organization at the implementation and control level, so that international market logic planning, execution and strategic market control are matched with the prescription and facilitates strategies internationally.
کلیدواژهها [English]