نویسندگان
1 دانشیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس
2 کارشناسارشد، مدیریت اجرایی، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران
3 دانشجوی دکترا، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه یزد
چکیده
ارزش برند، به ارزش شگرف ذاتی در یک برندِ معروف گفته میشود. این ارزش، زمانی پدید میآید که مشتریان به دلیل جذابیت نام یک کالا، با میل خود، به محصولی با درجه مساوی از کیفیت، پول بیشتری میپردازند. ﮔـﺎﻫﯽ اوﻗـﺎت ارزش ﺗﺨﻤﯿﻨﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ، ﺳﻬﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از ارزش داراییهای ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﺮﮐﺖ را ﺗﺸـﮑﯿﻞ ﻣـﯽدﻫﺪ. بدین ترتیب، در این پژوهش، تلاش شده است تا با رویکرد شرکتمحور و با استفاده از دادههای واقعـی، رابطه بین ارزش برند و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران، شناسایی شود. با مطالعه ادبیات موضوع، الگوها و نتایج پژوهشهای پیشین، چهار فرضیه متناسب با چهار عامل اصلی مؤثر بر ارزش برند شرکتها تدوین شد. سپس با به کـارگیری الگـوی پانل دیتای نامتوزان، 594 مشاهده از 99 شرکت در یک دوره 6 ساله، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش، نشان دادند کـه مؤلفههای شـدت تبلیغـات، عمـر شـرکت، سهم بازار و عمر برند بر ارزش برند، اثری مثبت دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between brand value and performance of listed companies in Tehran Stock Exchange
نویسندگان [English]
چکیده [English]
The value of a brand is said to be worthy of the inherent value of a well-known brand. This value occurs when customers, due to the attractiveness of the attached name to a product, pay more and more money to a product of equal quality. Sometimes the estimated value of a company's brand is a significant share of the company's physical asset value. In this research, it has been attempted to identify the relationship between brand value and the performance of companies accepted in Tehran Stock Exchange by using company-centric approach and applying actual data. By studying the literature of the subject and the patterns and results of previous researches, four hypotheses are proportional to the four main factors affecting the brand value of the companies. By applying the model of the unpopular data panel, during the six-year period, 594 observations from 99 companies the test is carried out. The results show that advertising intensity, company life, market share and brand life have a positive effect on brand value.
کلیدواژهها [English]