نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، حضرت معصومه (س
2 دانشجوی دکتری بازاریابی، دانشکده علوم انسانی، الزهرا (س)
چکیده
در عصر دیجیتال، فرصتها و تهدیدها زیادی اطراف شرکتهای دانشبنیان وجود دارد که میتواند موفقیت آنها را تحت تأثیر قرار دهد. دراینبین، برای برنامهریزی جهت اتخاذ استراتژیهای رقابتی، نیاز به ابزارهای نوینی است که هوشمندی کسبوکار یکی از مؤثرترین این ابزارها میباشد. با توجه به اهمیت هوشمندی کسبوکار، هدف اصلی این پژوهش بررسی و شناسایی پیشرانهای مؤثر بر موفقیت شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر نقش هوشمندی کسبوکار است. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق در مرحله کیفی را خبرگان، کارشناسان و مدیران شرکتهای دانشبنیان با حداقل سه سال سابقه کاری مفید تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبه اکتشافی با 12 نفر، اشباع حاصلشده است. جامعه آماری مرحله کمی نیز از اساتید دانشگاه در حوزههای مرتبط با حداقل 10 سال سابقه تدریس و مدیران شرکتهای دانشبنیان با حداقل 5 سال فعالیت مفید تشکیلشده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 32 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات موردنظر جمعآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی از معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج نشان میدهد برای موفقیت شرکتهای دانشبنیان بازیگران بسیار زیادی دخالت دارند که ازجمله آنها میتوان به «همافزایی کسبوکار» اشاره نمود که از طریق «همافزایی بازاریابی» و «همافزایی تکنولوژیکی» شکل میگیرد. دراینبین «هوشمندی کسبوکار» نیز بهعنوان یک متغیر میانجی، نقش بسیار مهمی در تسهیل فرایند موفقیت شرکتهای دانشبنیان بازی مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identify the drivers of the success of knowledge-based companies with an emphasis on the role of business intelligence
نویسندگان [English]
1 .
2 .
چکیده [English]
In the digital age, there are many opportunities and threats around knowledge-based companies that can affect their success. In order to plan for competitive strategies, new tools are needed that make business intelligence one of the most effective tools. Given the importance of business intelligence, the main purpose of this study is to identify the drivers that influence the success of knowledge-based companies with an emphasis on the role of business intelligence. The approach of the present study is mixed method, in terms of purpose, applied and in terms of nature and descriptive-survey method. The statistical population of this qualitative study consisted of experts, experts and managers of knowledge-based companies with at least three years of useful work experience who saturated with 12 people using snowball sampling and exploratory interviews. Quantitative population consisted of university professors in fields related to at least 10 years of teaching experience and managers of knowledge-based companies with at least 5 years of useful activity. Using purposive sampling method, 32 individuals were selected and collected through a researcher-made questionnaire. To analyze data in qualitative stage, thematic analysis method and in quantitative stage structural equations are used. The results show that there are a lot of actors involved in the success of knowledge-based companies, including "business synergies" that are shaped by "marketing synergies" and "technological synergies".Business intelligence, too, as a mediating variable, plays an important role in facilitating the success of knowledge-based companies.
کلیدواژهها [English]