نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین ،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده
هدف پژوهش شناسایی و اولویتبندی چالشها و فرصتهای صادراتی بعنوان عوامل موثر توسعه مشاغل خانگی صنایع دستی میباشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گرفت. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. جامعه آماری، صنایع دستی استان همدان در حوزههای سفال، سرامیک و فرش دست بافت در سال 98 میباشد. پس از بررسی ادبیات موضوع، با تدوین پرسشهای راهنمای مصاحبه، از تکنیک مصاحبه عمیق با نمونهگیری هدفمند از مطلعان کلیدی با روش گلولهبرفی، شانزده مصاحبه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل ها با نگرش SWOT انجام شد و از طریق برقراری ارتباط بین مقولات، دادههای تحقیق، طبقهبندی و پالایش گردید. 14عامل کلیدی (مولفههای محوری) و 154 مفهوم شناسایی شد. پس از ارزیابی چند جانبه با خبرگان مصاحبهشونده، نتایج نشان داد: الف) شاخصهای مالی: ظرفیتهای سرمایهگذاری و درآمدی، هزینه های تولید و صادرات ب) بهبود فضای کسب و کار: اصلاح و بهبود قوانین و مقررات، افزایش ظرفیتهای آموزشی، بهبود عملیات تولید و تکنولوژی کارگاهی ج) دسترسی به بازارهای خارجی: کسب اطلاعات عمومی بازار، تقویت دانش صادراتیو تقویت سازمانهای توسعه صادرات د) توسعه قابلیتهای صادراتی:برنامه ریزی،افزایش قابلیتهای بازاریابی،افزایش قابلیتهای استفاده از محصول و افزایش مزیت رقابتی در ارتقاء عملکرد و توسعه مشاغل خانگی تاثیردارد. الگوی نهایی پژوهش با چهار مقوله اصلی تشکیل شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges and export opportunities of home-based businesses (handicrafts of Hamadan province)
نویسندگان [English]
1 Department of Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
2 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to identify and prioritize export challenges and opportunities as effective factors in the development of handicraft home-based businesses. The research was an applied research with a qualitative approach. The technique used for data collection, data analysis was content analysis method. The statistical population is handicrafts of Hamadan province in the fields of pottery, ceramics and hand-woven carpets in 2019. After reviewing the literature, sixteen interviews were conducted by interviewing guide questions, using the in-depth interview technique with purposeful sampling of key informants using the snowball method. The Analyzes were performed with the SWOT approach and were classified and refined through communication between categories, research data. 14 key factors (pivotal components) 154 concepts were identified. After a multifaceted evaluation with the interviewed experts, the results showed: a) Financial indicators: investment and income capacities, production and export costs b) Improving the business environment: Amending the laws and Regulations, increase training capacities, improve production operations and workshop technology c) Access to foreign markets: obtain general market information, strengthen export knowledge and strengthen export development organizations d) Develop export capabilities: Proper planning, increase Marketing capabilities, increasing product usability and increasing competitive advantage have an impact on improving the performance and development of home-based businesses. The final research model was formed with four main categories.
کلیدواژهها [English]