نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
2 دانشیار/ دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
3 دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
4 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده
از این مطالعه شناسایی مولفه های جهتگیریهای استراتژیک در توسعه قابلیتهای پویا در کسب و کارهای نوپاست. از نظر روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، کیفی - مطالعه موردی است . دادهها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۵ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در شهر تهران، از طریق نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، ۱۲۶ کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، ۲۸ کد نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. بر اساس نتایج ۳ مقوله اصلی از جهت گیریهای استراتژیک در توسعه قابلیتهای پویا در کسب و کارهای نوپا شناسایی شد. این مقولات شامل جهتگیری استراتژیک کارآفرینی(پیشگامی، نوآوری، ریسکپذیری و آیندهنگری)، جهتگیری استراتژیک بازار(مشتری و رقابت) و جهتگیری استراتژیک تکنولوژی(تولید و محصول) میباشند که منجر به توسعه قابلیتهای پویا شده و عملکرد شرکت را بهبود میبخشند. این نتایج بینشهای ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه ایجاد و توسعه قابلیتهای پویا در کسب و کارهای نوپا ایجاد می کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The investigation and analysis of strategic orientations in the developing of dynamic capabilities in new ventures(case study: IT business)
نویسندگان [English]
2 faculty of entrepreneurship/ university of Tehran
3 faculty of entrepreneurship/ university of Tehran
4 faculty of entrepreneurship / university of Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study is identification of components of strategic orientations in the development of dynamic capabilities in new ventures. Through the study of documentary resources and semi-structured interviews with 15 companies in IT businesses in Tehran, questionnaires were collected via purposeful sampling. In the open coding stage, 126 preliminary codes were identified from interview analysis, from which 28 codes were finalized after filtering and integration of similar codes. In the second stage, axial coding was carried out using the axial coding model on the investigated phenomenon. Finally, three main categories were identified of the strategic orientations in the development of dynamic capabilities in new ventures. These, including entrepreneurial strategic orientation (proactiveness innovation, risk-taking and foresight), market strategic orientation(customer and competitor) and technology strategic orientation(product and production), which these components lead to the development of dynamic capabilities and improvement of firm performance. These results provide valuable insights for managers and researchers about creating and developing dynamic capabilities in new ventures.
کلیدواژهها [English]