نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
صنایع کوچک نقش قابل توجهی را در توسعه کسب و کار و در بهبود وضعیت اقتصادی دارند. با این حال مطالعات نشان میدهد که این صنایع از قدرت رقابتپذیری کافی برخوردار نیستند و پیچیدهتر شدن محیط رقابتی، چالشهای عمدهای برای این صنایع بوجود آورده است. تشخیص موقعیت رقابتی منوط به شناسایی منابع ایجاد رقابتپذیری است. از دیدگاه مبتنی برمنابع، ارائه خدمات بطور عمده به منابع و قابلیتهای سازمان بستگی دارد تا در بلندمدت مزیت رقابتی پایدار را ایجاد نماید. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و تعیین قابلیتهایی است که بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی صنایع کوچک ایران بوجود میآورند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، ابعاد و قابلیتهای خدماتی شامل قابلیتهای مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات به صورت جامع از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی شدند. به منظور ساختاردهی به روابط بین شاخصهای قابلیتهای خدماتی و ارزیابی قدرت نفوذ و وابستگی آنها از میکمک فازی و جهت شناسایی قابلیتهایی که بیشترین مزیت رقابتی را برای صنایع کوچک به ارمغان میآورند با ارائه رویکردی نو در محاسبه اوزانِ شاخصها از روش دیمتل فازی استفاده گردید. نتایج نشان داد شاخصهای "کیفیت شرکت"، "تحلیل و شکلدهی استراتژی" و "رهبری" میتوانند جایگاه شرکتهای صنایع کوچک را در بازار رقابتی حفظ و مزیت رقابتی را ایجاد نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification the Service Capabilities Criteria in Iran's Small Enterprises Using Fuzzy Delphi method: Mapping and analysis of Criteria Using Fuzzy MICMAC and Fuzzy DEMATEL
نویسندگان [English]
1 Ph.D. in Industrial Management of Faculty of Management & Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Professor of Faculty of Management & Economic, TarbiatModares University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Faculty of Management & Economic, TarbiatModares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Small enterprises play a significant role in business development and improving the economic situation. However, studies show that these criteria do not have enough competitiveness and the increasing complexity of the competitive environment has created major challenges for these industries. Identifying a competitive position depends on identifying the sources of competitiveness. From a resource-based view, service delivery depends largely on the organization's resources and capabilities to create a sustainable competitive advantage in the long run. The purpose of this study is to identify and determine the capabilities that have the greatest impact on the competitive advantage of small enterprises in Iran. Based on the resource-based view, service dimensions and capabilities, including managerial, organizational, marketing and service quality capabilities were comprehensively identified through documentary study and with the help of Fuzzy Delphi method and the opinion of 10 experts. In order to structure the relationships between service capability criteria and evaluate their penetration power and dependence on Fuzzy MICMAC and to identify the capabilities that bring the most competitive advantage to small industries by providing a new approach to calculating the weights of criteria by the method Fuzzy DEMATEL was used. The results showed that the criteria of "Corporate Quality", "Analysis and formulation of the strategy" and "Leadership" can maintain the position of small industries in the competitive market and create a competitive advantage.
کلیدواژهها [English]