بازار خودرو، چه در سطح جهانی و چه در سطح داخلی کشور، یک بازار در حال اشباع است و این مسئله به خوبی در رفتار خودروسازان قابل مشاهده است. ایجاد شرکتهای لیزینگ توسط خورو سازان و همین طور رشد قارچی لیزینگهای شخصی بیانگر همین موضوع است. در این مقاله به جای پردازش روشهای فروش برای حفظ و توسعه بازار داخلی شرکت ایران خودرو، به بررسی محصولات این شرکت و جایگاه آنها پرداخته شده و نقاط اشباع نشده بازار شناسایی میشود. سپس با توجه به تقاضای آن نقاط، تحلیلهایی ارائه شده است. برای این کار از دو روش تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. در این تحقیق، هجده محصول تولیدی مورد بررسی قرار گرفته و خوشهبندی بر اساس هفت متغیر (عامل) انجام شده است. لازم به ذکر است که اکثر متغیرهای انتخابی کمی بوده تا نتایج محسوستر باشد. نتایج نشان میدهد که محصولات ایران خودرو قابل تقسیم به چهار خوشه بوده و در انتها با توجه به جایگاه این چهار خوشه، پیشنهاداتی برای ارائه محصولات جدید توسط این شرکت مطرح شده است.
مومنی, منصور, لعلی چشمه, محمدرضا, & نالچیگر, سروش. (1399). شناسایی نقاط اشباع نشده بازار محصولات ایران خودرو با استفاده از تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 8(41), 403-418.
MLA
منصور مومنی; محمدرضا لعلی چشمه; سروش نالچیگر. "شناسایی نقاط اشباع نشده بازار محصولات ایران خودرو با استفاده از تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی". نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 8, 41, 1399, 403-418.
HARVARD
مومنی, منصور, لعلی چشمه, محمدرضا, نالچیگر, سروش. (1399). 'شناسایی نقاط اشباع نشده بازار محصولات ایران خودرو با استفاده از تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی', نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 8(41), pp. 403-418.
VANCOUVER
مومنی, منصور, لعلی چشمه, محمدرضا, نالچیگر, سروش. شناسایی نقاط اشباع نشده بازار محصولات ایران خودرو با استفاده از تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 1399; 8(41): 403-418.