طراحی مدل اثر نوستالژی بر برندسازی(رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری فراگیر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر دوره پسا‌دکتری مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده‌پردازی و تجاری‌سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

چکیده

 یکی از مهم­ترین جنبه­های هر کسب­و­کاری برند­سازی است. سازمان­ها برای موفقیت چهره‌ی خود در عرصه‌ی کسب­وکار داخلی و خارجی، مبادرت به برندسازی می­کنند؛ زیرا ادراکات مصرف­کنندگان از یک نام تجاری می‌تواند نگرش، نیات و رفتار آن­ها را نسبت به انتخاب یک برند شکل دهد. دراین‌بین، یکی از راه­هایی که می­تواند باعث ایجاد تمایز در محصول، به دست آوردن مزیت رقابتی و افزایش سهم بازار شود، ایجاد نوآوری در برند­سازی است؛ لذا هدف این پژوهش، طراحی مدلی از تأثیرات نوستالژی بر برندسازی می­باشد. برای تحقق این هدف، ابتدا با مطالعه ادبیات و پیشینه‌ی پژوهش­های مرتبط و مصاحبه با خبرگان، متغیرهایی شناسایی شد؛ سپس با استفاده از روش دلفی فازی و نظرهای خبرگان، مهم­ترین متغیرها انتخاب شدند و پس‌ازآن با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری، روابط بین متغیرها تعیین و سطح­­بندی (مدل­سازی) انجام شد. درنهایت برای تفسیر بیش­تر و تعیین روابط غیر­مستقیم بین متغیر­ها از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری فراگیر استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای گسست روانی، حس ناامنی­ شخصی، خیال­پردازی و از­خود­بیگانگی به­عنوان متغیرهای مستقل در پایین­ترین سطح مدل قرار گرفته­اند که به­عنوان سنگ بنای مدل عمل می­کنند و از طریق تأثیرگذاری بر متغیر تمایل­های نوستالژیک درنهایت می­توانند منجر­به ترجیح برند توسط مصرف­کننده شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the Impact of Nostalgia on Branding (TISM Approach)

نویسندگان [English]

  • Hamed Arab Ahmadi 1
  • Younos Vakil Alroaia 2
1 Postdoctoral Scholar, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
2 Associate Professor. and Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Aim and Introduction
In today's competitive landscape, one effective strategy for increasing sales is to focus on branding. The nature of competition has made organizations more attuned to the importance of branding and differentiating themselves from their competitors. Effective branding can foster a strong emotional connection with consumers, enabling organizations to achieve their objectives. Understanding consumer preferences and developing an appropriate brand strategy has made branding a critical issue. Successful branding should create a positive and accurate image in the minds of consumers. This brand image significantly influences consumer behavior and interactions, including purchasing decisions and recommendations to others. When this imagery is coupled with the evocation of feelings and emotions, and aligns with the brand's identity, it can lead to even more favorable outcomes. In this context, nostalgic branding can address the needs, feelings, and emotions of consumers by evoking memories of the past, which can lead to product purchases. Research has shown that nostalgia enhances positive feelings and emotions in individuals. Kaplan asserted that the joy and pleasure induced by nostalgia influence consumers' preferences for a particular brand. Nostalgic tendencies are linked to consumers' emotional connections with the brand, shaping their priorities when selecting products and fostering positive thoughts and feelings associated with it by recalling fond memories from the past. Positives also foster a profound emotional connection with the brand. When selecting and favoring a brand, individuals engage in subjective evaluations alongside rational assessments. Brands that can cultivate strong emotional ties with consumers will not only possess the capacity to create brand heritage but also enhance customer loyalty. They also increase their market share. Research has shown that people often choose brands over generic products. Additionally, individuals with an emotional attachment to a specific brand are more likely to purchase it, even if it comes at a higher price. Brands that embody components such as heritage, credibility, stability, and authenticity are gaining popularity and can alleviate stress and uncertainty for consumers by evoking memories of the past. This connection can also foster brand preference among consumers. For instance, Nokia successfully boosted its product sales after a significant decline by reintroducing its brand, rekindling past emotions, and establishing emotional connections. Today's markets are not merely arenas of product competition; they are battlegrounds for commercial brands. Brands that evoke nostalgia possess a unique and powerful connection with consumers that competitors find difficult to replicate, serving as a foundation for differentiation.
In the conditions of today's competitive markets, the reduction of the market share due to the existence of strong competitors and the existence of substitute products is considered as the most important issue facing commercial enterprises, which has also become one of their main concerns and according to the importance and orientation of consumers' preferences towards nostalgia, the present research tries to provide a comprehensive and comprehensive model in the field of the impact of nostalgia on branding, to help commercial enterprises to achieve a Competitive advantage helps to increase their market share. Therefore, the Aims of this research:
 -Identifying variables related to the effect of nostalgia on branding.
- Designing a model of the effects of nostalgia on branding using ISM and TISM techniques.
 
Methodology
In this research, we identified the most significant variables related to the impact of nostalgia on branding by reviewing theoretical literature, examining relevant background information, and interviewing experts. Subsequently, we employed the fuzzy Delphi screening method to determine the relationships between these variables and their hierarchical levels through structural interpretive modeling. Additionally, we specified the indirect relationships among the variables using comprehensive structural interpretive modeling.
Findings
To implement the structural interpretative modeling technique, the following steps were undertaken: 1. Obtaining the structural matrix of the internal relationships among the variables; 2. Creating the consistent achievement matrix; 3. Determining the levels and priorities of the variables; 4. Constructing the model. In the implementation of the comprehensive structural interpretive modeling technique, an interactive matrix was formed to illustrate both direct and indirect relationships among the data. Subsequently, a direction-dependence power analysis (MIC-MAC) was conducted.
Discussion and Conclusion
The primary objective of this research is to develop a model that examines the impact of nostalgia on branding. To accomplish this, we conducted a thorough review of the relevant literature and consulted with experts in the field. As a result, twenty-three variables were identified. After applying the fuzzy Delphi technique to screen these variables, thirteen were retained. Subsequently, we employed the interpretive structuring modeling technique to categorize the variables into seven levels. For a more in-depth analysis and to clarify the indirect relationships among the variables, we utilized the comprehensive interpretive structural modeling technique.
According to the model, the foundational variables at the lowest level include variables serve as the cornerstone of the model, driving the system and fostering nostalgic tendencies in individuals.
These variables are regarded as significant guiding factors in branding that require greater attention. At the sixth level of the model, the variables of nostalgic attractions, nostalgic tendencies, and brand age are positioned. Nostalgic attractions include historical photographs (black and white), sepia tones (red-brown), beloved characters from childhood stories, childhood games, and more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nostalgia
  • Branding
  • Fuzzy Delphi
  • Interpretive Structural Modeling
  • Total interpretive Structural Modeling
- ابراهیم­پور­­ازبری، مصطفی، اکبری، محسن، شکائی­نژاد، سیده­ صدف (1399)، تأثیر رفتار خلق ارزش مشترک مشتری با ترجیح برند بر قصد خرید مجدد، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 12 (24)، صص 259-289.
- اصانلو، بهاره، خدامی، سهیلا، بروجردیان، سپیده (1398)، بررسی تأثیر تمایل به خیال‌پردازی و ازخودبیگانگی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان با تأکید بر تمایلات نوستالژی و میراث برند، تحقیقات بازاریابی نوین، 8 (4)، صص 95-110.
- بخشایش، ریحانه­السادات، محمدشفیعی، مجید، کاظمی، علی (1400)، تأثیر آگاهی و تجربه برند مقصد بر هویت‌یابی برند مقصد، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 8 (4)، صص 103-106.
- بنی­اسدی، مهدی، نعامی، عبدالله (1399)، مرور سیستماتیک و راهبردی اثربخشی دی­ان­ای برند بر اصالت برند با استفاده از رویکرد فراتحلیل، نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 17 (16)، صص 28-15.
- بهرامن، فروغ، حریرچی، فیروز، شکیب، محمود (1396)، نوستالژی در اشعار ابوفراس حمدانی، ادب عربی، 9 (1)، صص 113-131.
- تیموری، هادی، محمدشفیعی، مجید، دلیلی، شیوا (1395)، فناوری اطلاعات در نظام بانکی: کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک و وفاداری مشتری (مطالعه مشتریان بانک ملی اصفهان)، کنفرانس ملی نوآوری در مدیریت سیستم­ها و فناوری اطلاعات با رویکرد هوشمندی کسب­و­کار، تهران.
- جلالی، سیدمهدی، طاهری­کیا، فریز، عطف، زهرا، قاسمی­­همدانی، ایمان (1400)، ارائه مدل تأثیر نوستالژی برند بر وفاداری در تصمیم سفر گردشگر (گردشگری زیارتی شهر مشهد)، مطالعات مدیریت گردشگری، 16 (54)، صص 347-374.
- حاجی­بابایی، حسین، قبادی­لمکوهی، تحفه (1399)، رویکردی نوین به پیوندهای احساسی برند: از نوستالژی تا عشق به برند، مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 7 (2)، صص 89 – 104.
- حیدرزاده، کامبیز، غفاری، فرهاد، فرزانه، سپیده (1390)، بررسی تأثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری ایران، آینده­پژوهی مدیریت، 22 (1)، صص 69-88.
- حیدریه، سید عبدالله، عرب­احمدی، حامد، وکیل­الرعایا، یونس (1401)، طراحی مدل فراترکیب پیشران­های استراتژی بازاریابی نوستالژیک، پژوهش­نامه مدیریت اجرایی، 14 (27)، صص 105-128.
- سعید اردکانی، سعید، قنبری، فاطمه، رضایی، محمدرضا، رجبی­پور میبدی، علی­رضا (1400)، ارائه الگوی برندسازی شهری با رویکرد توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهر شیراز، فصلنامه علمی- پژوهشی برنامه­ریزی منطقه­ای، 11 (41)، صص 101-118.
- سیفی، اصغر (1396)، بررسی دلایل ترجیح برند از دیدگاه مصرف­کننده و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 3 (1)، صص 350-357.
- سیفی، محسن، صنایعی، علی، امیری­عقدائی، سید فتح‌الله، محمدشفیعی، مجید، محمدی، داریوش (1401)، شناسایی عوامل مؤثر در پیاده­سازی بیمه الکترونیک و تأثیر آن بر مزیت رقابتی و سودآوری در شرکت‌های منتخب بیمه، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 14 (28)، صص 581-602.
- سیفی، محسن، صنایعی، علی، امیری­عقدائی، سید فتح‌الله، محمدشفیعی، مجید، محمدی، داریوش (1401)، تأثیر پیاده‌سازی بیمه الکترونیک بر چابکی، مزیت رقابتی و سودآوری در شرکت­های منتخب بیمه در ایران، پژوهشنامه بیمه، 11 (41)، صص 199-212.
- شعبانی­نشتایی، میترا، حیدرزاده­هنزایی، کامبیز، منصوریان، یزدان (1396)، بررسی تجربی اثر تناسب برنامه‌های پیشبردی و تبلیغاتی بر دلبستگی به برند، مدیریت بازرگانی، 9 (3)، صص 573-594.
- شیرخدایی، میثم، فقیه­نصیری، بشری (1396)، تبیین نقش دلبستگی به برند در ایجاد تعهد و وفاداری مشتریان: مورد مطالعه هنر- صنعت فرش دست­باف ایران، دوفصلنامه علمی– پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، (31)، صص 37-58.
- ضیاء، بابک (1394)، بررسی رابطه بین اعتماد برند و رفتار شهروندی برند با توجه به نقش میانجی تعهد برند در حوزه کارآفرینی، پژوهش­های مدیریت عمومی، 8 (29)، صص 27-42.
- عبدالوند، محمد­علی، هنری­شریف، الهام (1395)، شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) در رسانه­های اجتماعی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 8 (24)، صص 69-80.
- عرب­احمدی، حامد، حیدریه، سید عبدالله، وکیل­الرعایا، یونس (1398)، تحلیل رابطه بین پیشران­های خریدهای برنامه­ریزی­نشده با تکنیک­های ANP ,DEMATEL و ISM مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 6 (2)، صص 174-198.
- عزیزی، شهریار، جمالی، شهرام، رضایی، مرتضی (1391)، بررسی ارتباط بین ارزش ویژه برند با هم­خوانی شخصیت برند و مشتری، تحقیقات بازاریابی نوین، 4 (2)، صص 63-81.
- عسکریان، فریبا، خدادادی، محمد رسول، فریدفتحی، مریم (1395)، شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر ترجیح برند کالاهای ورزشی با استفاده از تحلیل سلسله­مراتبی (AHP)، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4 (15)، صص 55-67.
- عیوض­پور، جعفر، رضایی­دولت­آبادی، حسین، محمدشفیعی، مجید (1399)، توسعه الگو اخلاقیات خرده­فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خرده­فروش و مزیت رقابتی، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 19 (41)، صص 39-58.
- فال­سلیمان، محمود، خسروی، نرگس، شاطری، مفید، حجی­پور، محمد (1401)، روایی محتوایی مفهوم مشارکت در مدیریت روستایی، مهندسی جغرافیایی سرزمین، 6 (1)، صص 85-95.
- فتحی، فرهاد، الهی، علی­رضا، صفاری، مرجان (1395)، مدل ساختاری تأثیر نوستالژی بر تمایل به خرید هواداران فوتبال، دوفصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، 6 (8)، صص 200-185.
- قبادی­لمکویی، تحفه، دهدشتی­شاهرخ، زهره، صالح­اردستانی، عباس (1397)، تأثیر ناامنی­شخصی بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک، پژوهش­های مدیریت در ایران، 22 (2)، صص 203-180.
- قبادی­لمکویی، تحفه، دهدشتی­شاهرخ، زهره، صالح­اردستانی، عباس (1397)، بررسی تأثیر گسست روانی مصرف­کننده بر ترجیح محصولات نوستالژیک، کاوش­های مدیریت بازرگانی، 10 (20)، صص 243-262.
- محبوبی­رنانی، عفت­سادات، امیری­عقدایی، سیدفتح­اله، محمدشفیعی، مجید، انصاری، آذرنوش (1397)، ارائه الگوی موقعیت برند و تأثیر آن بر برتری قیمتی در صنعت لوازم‌خانگی با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 17 (36)، صص 117-138.
- محمدشفیعی، مجید، توکلی، هدی، طبائیان، ریحانه­سادات (1397)، تأثیر بازارگرایی، نوآوری خدمات و کیفیت خدمات بر ترجیح برند و تمایل به پرداخت قیمت بالاتر؛ مطالعه مسافران شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت برند، 5 (13)، صص 169-204.
- محمدشفیعی، مجید، طبائیان، ریحانه­سادات، توکلی، هدی (1394)، درگیری ذهنی با برند در رسانه­های اجتماعی و تأثیر آن بر اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام)، اولین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، رشت.
- محمدشفیعی، مجید، احقربازرگان، نگین (1395)، اعتماد الکترونیک مشتریان به فروشگاه‌های آنلاین با رویکرد کاهش ریسک، فصلنامه علمی کارافن، 13 (2)، صص 113-122.
- محمدشفیعی، مجید، احقربازرگان، نگین (1397)، تأثیر توسعه دادوستدهای الکترونیک بر وفاداری الکترونیک مشتریان و قصد خرید مجدد، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 10 (20)، صص 71-90.
- محمدشفیعی، مجید، احمدزاده، سمیه (1396)، تأثیر چابکی سازمانی و مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر برند، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت برند، 5 (9)، صص 41-78.
- محمدشفیعی، مجید، خوش­فطرت، عاطفه (1396)، حکمرانی داده­ها در بازاریابی، هوش کسب­و­کار و مزیت رقابتی: مطالعه یک گروه تولیدی لوازم‌خانگی، پنجمین کنفرانس ملی مدیران فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، آذرماه، تهران.
- محمدشفیعی، مجید، رحمت­بادی، یزدان (1394)، تأثیر ادراکات از شخصیت برند بر تمایل به خرید: نقش تفاوت‌های فرهنگی و سازگاری مشتری و برند.،فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت برند، 2 (2)، صص 45-68.
- محمدشفیعی، مجید، مداح، مرتضی (1396)، تبیین راهبردهای جذابیت و برندسازی مکان در نمایشگاه­ها، مطالعات مدیریت راهبردی، 8 (30)، صص 19-41.
- مهرگان، محمدرضا، ابویی­اردکانی، محمد، صادقی­­آرانی، زهرا، نظری، محسن، روزمند، امید (1395)، شبیه­سازی رفتار خرید ناگهانی در بازار: رویکرد مدل­سازی مبتنی بر عامل، نشریه مدیریت فردا، ۱۵ (۴۸)، صص ۳۵.
- میرجوادی، سید محمد، سعیدنیا، حمیدرضا، عابدی، احسان (1397)، الگویابی ایجاد وابستگی برند در رفتار مصرف‌کنندگان با ترجیح برند، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 9 (36)، صص 169- 189.
- نظام­الاسلامی، امین، محمدی، حسین (1395) عوامل مؤثر بر ترجیح برند تلفن همراه هوشمند مورد استفاده توسط کاربران، فصلنامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، شماره 5.
References
-Abdolvand, M.A., & Honarisharif, E (2016), The influence of social media on brand commitment and brand loyalty. Journal of Development Evolution Management, (24)8, 69-80. (In Persian)
-Ahuja, R., Sawhney, R., & Arif, M (2017), Prioritizing BIM capabilities of an organization: An interpretive structural modeling analysis. Procedia Engineering, 196, 2–10.
-Akrout, H., & Mrad, M (2023), Measuring brand hate in a cross-cultural context: Emic and etic scale development and validation. Journal of Business Research, (154)2963, 113289.
-Ankur, C., Amol, S., & Sanjay, J (2018), An interpretive structural modeling (ISM) and decision-making trail and evaluation laboratory (DEMATEL) method approach for the analysis of barriers of waste recycling in India. Journal of the Air & Waste Management Association, 68(2), 100-110.
-Arab Ahmadi, H., Heydarieh, S. A., & Vakil Alroaia, Y (2020), Analysis of the relationship between proponents of impulse buying with ANP, DEMATEL and ISM techniques. Consumer Behavior Studies Journal6(2), 174-198. (In Persian)
-Askarian, F., Khodadadi, M. & Farid Fathi, M (2015), Identifying and prioritizing the factors influencing the preference of sports goods brands using hierarchical analysis (AHP). New Approaches in Sports Management, 4 (15), 55-67. (In Persian)
-Azizi, S., Jamali, S., & Rezaie M (2013), Surveying the relationship between brand equity and brand-customer personality congruency. New Marketing Research Journal2(4), 63-81. (In Persian)
-Bahraman, F., Harirchi, F., & Shakib, M (2017), Nostalgia in the poetries of abu firas hamadani. Arabic Literature9 (1), 113-131. (In Persian)
-Bakhshayesh, R. S., Mohammad Shafiee, M., & Kazemi, A (2022), The impact of destination brand awareness and experience on destination brand identification. Quarterly Journal of Brand Management8(4), 103-106. (In Persian)
-Banlasadi, M., & Naami A (2021), Systematic and strategic review of the effectiveness of brand DNA on brand authenticity using meta-analysis approach. Scientific Journal of Commercial Strategies17(16), 28-15. (In Persian)
-Ben Ruben, R. & Ashoka Varthanan, P (2019), (TISM) Approach for analysis of barriers in deploying circular supply chains application of total interpretive structural modeling. Indian Journal of Science and Technology, 12(24).
-Chang, H. H. & Liu, Y. M (2009), The impact of brand equity on brand preference and purchase intention in the service industries. The Service Industries Journal, 29 (12), 1687-1706.
-Chang, Y., Wang, X., & Arnett, D. B (2018), Enhancing firm performance: The role of brand orientation in business-to-business marketing. Industrial Marketing Management, 72(17), 17–25.
-Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B (2001), The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65 (2), 81-93.
-Dittmar, H., & Drury, J (2000), Self-image - is it in the bag? A qualitative comparison between ordinary and excessive consumers. Journal of Economic Psychology, 21(2), 109-142.
-Ebrahimpour Azbari, M., Akbari, M., & Veshkaei Nejad, S. S (2021), The effect of customer value co creation behavior and brand preference on repurchase intention. Journal of Business Administration Researches12(24), 259-289. (In Persian)
-Eyvazpour, J., Rezaei Dolatabadi, H., & Mohammad Shafiee, M (2020), Developing e-retailers ethics model and its impact on retailer image and competitive advantage. Journal of Business Management Perspective19(41), 39-58. (In Persian)
-Falsolyman, M., Khosravi, N., Shateri, M., & Hajipour, M (2022), Participation concept validity in rural management. Geographical Engineering of Territory, 6(1), 85-95.
-Fathi, F., Elahi, A. R., & Saffari, M (2016), The structural model of the nostalgia effect on football fans’ intention to purchase. Sport Management and Development5(1), 185-200. (In Persian)
-Gazquez-Abad, C. J. & Sanchez Perez, M (2009), Factors inflancing olive oil brand choice in Spain: An empirical analysis using scanner data. Agribusiness Journal, 1, 36-37.
-Ghobadi, T., Dahdashti shahrokh, Z., & Saleh Ardestani, A (2019), The effect of psychological discontinuity on the consumer’s preference for nostalgic products. Journal of Business Administration Researches10(20), 243-262. (In Persian)
-Ghobadi, T., Dehdashti Shahrokh, Z., & Saleh Ardestani, A (2021), Impact of personal insecurity on the behavior of purchasing nostalgic products. Management Research in Iran, 22(2), 179-203. (In Persian)
-Gilal, F. G., Channa, N. A., Gilal, N. G., Gilal, R. G., Gong, Z. & Zhang, N (2020), Corporate social responsibility and brand passion amongconsumers: Theory and evidence. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27 (5), 2275–2285.
-Gilal, R. G., Gilal, N. G.,  Gilal, F. G. &  Gong, Z (2022), The role of nostalgic brand positioning in capturing brand equity: Theoretical extension and analysis. International Journal of Consumer Studies, 46 (1), 161-181.
-Grębosz-Krawczyk, M (2020), How nostalgia affects brand equity? Consumers’ attitudes towards nostalgic generational and transgenerational brands. European Research Studies Journal, 4, 1019-1034.
-Grębosz-Krawczyk, M., Zakrzewska-Bielawska, A. & Otto, J (2021), The role of social media in communication of nostalgic brands. Procedia Computer Science, 192, 2413-2421.
-Gregory, M., Merchant, A., Ulrich, R. & Florian, M (2016), Emphasizing brand heritage: Does it work? And how?  Journal of Business Research, 69 (3), 936 –943.
-Hajibabaei, H, & Ghobadi  Lamuki, T (2020), A new approach to emotional brand bonds: From evoked nostalgia to brand love. Consumer Behavior Studies Journal7(2), 89-104. (In Persian)
-Hajibabei, H. & Esmailpur, H (2018), The analysis of brand love and the impact of associations, satisfaction and trust on brand love. Journal of New Marketing Research, 8 (31), 1-26.
-Heidarzadeh, K, Ghafari, F, & Farzaneh, S (2011), Investigating the effect of brand credibility on customer loyalty in the iranian banking industry. Future study Management22 (88), 69-88. (In Persian)
-Heinberg, M., Katsikeas, C. S., Ozkaya, H. E., Taube, M (2019), How nostalgic brand positioning shapes brand equity: Differences between emerging and developed markets. J. of the Acad. Mark. Sci, 48, 869–890.
-Heyariyeh, S. A., Arab Ahmadi, H., & Vakil Alroaia, Y. (2022). Designing a meta-synthesis model of drivers of nostalgic marketing strategy. Journal of Executive Management14(27), 105-128. (In Persian)
-Heydari Soltanabadi, H., Panahian, H. & Hemmati, H (2020), Designing a total interpretive structural modeling (TISM) for the effectiveness mechanism of stock liquidity in the tehran stock exchange companies. Iranian Journal of Finance, 4 (2), 40-66.
-Holbrook, M. B., & Schindler R. M (2003), Nostalgic bonding: Exploring the role of nostalgia in the consumption experience. Journal of Consumer Behavior, 3(2), 107–27.
-Jahangoshai Rezaee, M., Yousefi, S., & Hayati J (2019), Root barriers management in development of renewable energy resources in Iran: An interpretative structural modeling approach. Energy Policy, 129, 292–306.
-Jalali, S. M., Taherikia, F., atf, Z., & Ghasemi Hamedani, I (2021), Modeling the effect of brand nostalgia on loyalty in tourist travel decision tourism in Mashhad. Tourism Management Studies16(54), 347-374. (In Persian)
-Ju, I., Kim, J., Chang, M. J, & Bluck, S (2016), Nostalgic marketing, perceived self-continuity, and consumer decisions. Management Decision, 54, 2063-2083.
-Kazlauske, D. & Gineikiene, J (2017), Do you feel younger enough to choose nostalgic product? Exploring the role of age identity in nostalgic purchasing behavior. Baltic Journal of Management, 12 (3), 292-306.
-Kazlauske, D. & Gineikiene, J. (2017), Do you feel younger enough to choose nostalgic products?: Exploring the role of age identity in nostalgic purchasing behavior. Baltic journal of management, 12 (3), 292-306.
-Khaki, M., & Karampour, A (2020), The effects of customer's psychological characteristics on brand categorization and selection using the bayesian approach. Scientific Journal of Commercial Strategies15(11), 20-35.
-Kumar, A., Dixit, G (2018), An analysis of barriers affecting the implementation of e-waste management practices in India: A novel ISM-DEMATEL approach. Sustainable Production and Consumption, 14, 36-52.
-Lee, J. H., & Hwang, J (2011), Luxury marketing: The influences of psychological and demographic characteristics on attitudes toward luxury restaurants. International Journal of Hospitality management, 30, 658- 669.
-Lin, X., Cui, S., Han, Y., Geng, Z., & Zhong, Y (2019), An improved ISM method based on GRA for hierarchical analyzing the influencing factors of food safety. Food Control, 99, 48–56.
-Mahboobi Renani, E. S., Amiri Aghdaie, S. F., Mohammad Shafiee, M.,  & Ansari, A (2021), Developing a scale for brand competitive positioning: A study in the home appliance industry. Journal of Modelling in Management, 16(2), 558-578.
-Mahboobi Renani, E. S., Amiri Aghdaie, S. F., Mohammad Shafiee, M., & Ansari, A (2019), Presentation of brand positioning model and its impact on price premium in home appliances industry with the mediating role of brand equity. Journal of Business Management Perspective17 (36), 117-138. (In Persian)
-Mehregan, M. R., Abooyee Ardakan, M., Sadeqi Arani, Z., & Nazari, M (2016), Simulation of impulse buying behavior in market: A agent-based modeling approach. Modiriat -e- farda, 15 (48), 1-10. (In Persian)
-Merchant, A., & Rose, G. M (2013), Effects of advertising-evoked vicarious nostalgia on brand heritage. Journal of Business Research, 66(12), 2619-2625.
-Mirjavadi, S. M., Saidnia, H. R., & Abedi, E (2019), Patterns of brand dependence on consumer behavior with brand preferences. Journal of Strategic Management Studies9 (36), 169-189. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M (2022), Competitive advantage via intellectual capital: A moderated mediation analysis. Journal of Intellectual Capital, 23(5), 957-997.
-Mohammad Shafiee, M., &  Es-Haghi, S. M. S (2017), Mall image, shopping well-being and mall loyalty. International Journal of Retail & Distribution Management, 45(10), 1114-1134.
-Mohammad Shafiee, M., &  Khosh Fitrah, A (2018), Data governance in marketing, business intelligence and competitive advantage: A study of a household appliance manufacturing group, 5th National Conference of Information Technology Managers, Iran Science and Information Technology Research Institute, Azarmah, Tehran. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., & Ahghar Bazargan, N (2016), Electronic trust of customers to online stores with a risk reduction approach. Journal of Karafan, 6(10), 113-122. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., & Ahghar Bazargan, N (2019), The impact of e-exchange development on customers’ e-loyalty and repurchase intention. Journal of Business Administration Researches10 (20), 71-90. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., & Ahmadzadeh, S (2017), The impact of organizational agility and corporate social responsibility on brand image. Quarterly Journal of Brand Management, 4 (1), 41-78. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., & Bazargan, N. A (2018), Behavioral customer loyalty in online shopping: The role of e-service quality and e-recovery. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 13(1), 26-38.
-Mohammad Shafiee, M., & Maddah, M (2017), Identifying the attractiveness and place branding strategies in exhibitions. Journal of  Strategic Management Studies, 8(30), 19-41. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., & Rahmatbadi, Y (2015), The impact of brand personality perceptions on purchase intention: Role of cultural differences and customer-brand congruence. Quarterly Journal of Brand Management, 2(2), 45-68. (In Persian)
-Mohammad Shafiee, M., Tabaeeian, R., & Tavakoli, H (2014), Mental involvement with the brand in social media and its impact on brand trust and loyalty, a case study: Instagram users. The first international conference on accounting and management in the third millennium, Rasht. (In Persian)
-Mohammad shafiee, M., Tavakoli, H., & Tabaeeian, R. A (2018), The effect of market orientation, service innovation and service quality on brand preference and willingness to pay higher prices: Study of rail transport companie’s passengers. Quarterly Journal of Brand Management5 (1), 169-204. (In Persian)
-Muthu Lakshmi, S. T. & Suresh, M (2021), Modelling of factors influencing brand commitment of FMCG products: A TISM approach. Materials Today: Proceedings.
-Narkhede, B., Akarte, M., Raut, R. & Chaple, A. P (2018), Modeling the lean barriers for successful lean implementation: TISM approach. International Journal of Lean Six Sigma, 12 (1), 98–119.
-Nathasia, E., & Nasution, R. A (2016), The effecr of nostalgia marketing toward advertisng engagement (Aqua case). Journal of Business and Management, 5 (4), 566-580.
-Nisar, T. M., & Whitehead, C (2016), Brand interactions and social media: Enhancing user loyalty through social networking sites. Computers in Human Behavior, 62, 743–753.
-Nizam Islami, A., & Mohammadi, H (2016), Factors affecting the preference of smart mobile phone brands used by users, Advertising and Marketing Quarterly, 5. (In Persian)
-Osanlou, B., Khoddami, S., & Boroojerdian, S (2019), Considering the effect of fantasy proneness and alienation on consumer purchase intentions emphasizing nostalgia proneness and brand heritage. New Marketing Research Journal8 (4), 95-11. (In Persian)
-Rose, G. M., Merchant, A., Orth, U. R. & Horstmann, F (2016), Emphasizing brand heritage: Does it work? And how?.  Journal of Business Research, 69 (2), 936-943.
-Saeida Ardekani, S., Ghanbari, F., Rezaaei, M. R., & Rajabipoor Meybodi, A (2021), Designing a city branding model with a tourism development approach in Shiraz. Regional Planning11(41), 101-118. (In Persian)
-Sedikides, C (2006), Self and effect: The case of nostalgia affect in social thinking and behavior frontiers in social psychology. New York, NY :Psychology Press.
-Sedikides, C., & Wildschut, T (2023), The psychological, social, and societal relevance of nostalgia. Current Opinion in Psychology, (52), 101609.
-Seifi, A (2016), Examining the reasons for brand preference from the consumer's point of view and the factors affecting it. Management and Accounting Studies Quarterly, 3(1), 350-357. (In Persian)
-Seify, M., Sanayei, A., Aghdaie, F. A., Mohammad Shafiee, M., & Mohamadi Zanjirani, D (2022), The impact of electronic insurance implementation on agility, competitive advantage and profitability of selected insurance companies in Iran. Iranian Journal of Insurance Research, 11(3), 199-212. (In Persian)
-Seify, M., Sanayei, A., Amiri Aghdaie, S. F., Mohammad Shafiee, M., & Mohamadi, D (2023), Identifying effective factors in implementing e-insurance and its impact on competitive advantage and profitability in selected insurance companies. Journal of Executive Management, 14(28), 581-602. (In Persian)
-Shabani Nashtaee, M., Heidarzadeh Hanzaei, K., & Mansourian, Y (2017), Experimental study of the effect of advertisement and promotional plans on the brand attachment. Journal of Business Management, 9(3), 573-594. (In Persian)
-Shawky Ebrahim, R (2013), Study of brand preference: An experiential view. Thesis, Brunel Business School, Uxbridge, West London, p: 19.
-Shirkhodaie, M., & Faghih Nassiri, B (2017), Determining the role of brand attachment to make customer commitment and loyality: Case Study of Art- Carpet Iran Industry, 13 (31), 37-5. (In Persian)
-Subadhra, R. & Suresh, M (2021), Modelling of factors influencing brand sacralisation: A TISM approach. Materials Today: Proceedings.
-Summers, J., Johnson, M., &  McColl-Kennedy, J (2001), Evoking the past: Exploring nostalgia’s relevance to sport consumption. Asia Pacific Advances in Consumer Research, 4, 108-113.
-Teimouri, H., Mohammad Shafiee, M., & Dalili, S (2016), Information technology in banking system: E-banking service quality and customer loyalty (Case of bank melli customers in Isfahan), 4th Conference of Information Technology Managers, Tehran. (In Persian)
-Tsuji, Y (2000), Criteria for selecting brand names- the case of female students and their mothers in choosing brand name bags. Thesis, Faculty of Business Administration, Kyoto Gakuen University, 9(3), 47-72.
-Valette-Florence, P., Guizani, H. & Merunka, D (2011), The impact of brand personality and sales promotions on brand equity. Journal of Business Research, 64 (1), 24-28.
-Wildschut, T, Sedikides, C., Arndt, J., & Routledge, C. D (2006), Nostalgia: Content, triggers, functions. Journal of Personality and Social Psychology ,91 ,975–993.
-Zhou, L., Wang, T., Zhang, Q., & Mou, Y (2013), Consumer insecurity and preference for nostalgic products: Evidence from China. Journal of Business Research ,66(12), 2406 - 2411.
-Ziyae, B (2015), The investigation of relationship between brand trust and brand citizenship behavior with emphasizing on the mediating role of brand commitment in the area of entrpereneurship. Public Management Researches8(29), 27-42. (In Persian)