تأثیر جهت‌گیری شخصیتی و شایستگی عاطفی بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران .

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

10.22070/cs.2025.20608.1438

چکیده

امروزه، نیاز به کارآفرینی اجتماعی به عنوان ابزاری سریع و کارآمد برای مقابله با بحران‌های پیچیده اجتماعی- اقتصادی  است. نیاز به کارآفرینی اجتماعی به عنوان ابزاری سریع و کارآمد برای مقابله با بحران‌های پیچیده اجتماعی- اقتصادی و بشردوستانه، بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.  در چنین شرایطی، کشورها و سازمان­ها به کارآفرینانی نیاز دارند که از طریق طریق ترکیب ریسک­پذیری، خلاقیت و نوآوری همگام با تغییرات گام بردارند و فرصت­های ایجاد‌شده در جریان این تغییرات را کشف و از آن­ها بهره‌برداری کنند. هدف پژوهش بررسی تأثیر جت­گیری شخصیت و شایستگی عاطفی بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی اجتماعی می­باشد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران هستند. تعداد 430 نفر به عنوان نمونه آماری بررسی شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی می­باشد. داده­ها به روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس شده است. ابزار جمع­آوری داده پرسشنامه بود و روایی آن نیز با توجه روایی واگرا و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. پس از بررسی نرمال بودن داده­ها، فرضیه­های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS25 و AMOS24 آزمون شد. نتایج آزمون فرضیه­های پژوهش نشان می­دهد که جهت­گیری شخصیتی (اجتماعی و کارآفرینانه) تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی اجتماعی دارد. شایستگی عاطفی (اجتماعی و شخصی) تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی و قصد کارآفرینی اجتماعی دارد. خودکارآمدی تأثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی اجتماعی دارد. نقش میانجی­گری جزئی خودکارآمدی در تأثیر جهت­گیری (کارآفرینانه و اجتماعی)، شایستگی عاطفی (اجتماعی و شخصی) بر قصد کارآفرینی اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of personality orientation and emotional competence on self-efficacy and social entrepreneurship intention

نویسندگان [English]

  • Majid Mohammad Shafiee 1
  • Marzieh Hosseini Sarteshnizi 2
  • Hatam Khalilipour 3
1 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Ph.D. Student, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Ph.D. Student, Department of Public Administration, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Lorestan, Khorramabad, Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Introduction and Purpose: In developing countries, entrepreneurship and new business start-ups are recognized as important factors of economic growth and play a fundamental role in innovation, agility and job creation. Entrepreneurship accelerates ec
  • this means that the questionnaire was given to several professors who unanimously confirmed the validity of the questionnaire. Convergent and divergent validity were used to check the construct validity and the results showed that the questions have
اکبری، مرتضی؛ حاتمی، علیرضا؛ پورجمشیدی، حدیث و ماه آور پور، نسرین . (1402). تأثیر شایستگی‌های فردی و مالی بر قصد کارآفرینی دانشجویان خارجی: نقش میانجی انگیزه حفاظتی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 25(99)، 111-127. https://doi.org/10.22047/ijee.2023.406543.1994
انصاری، منوچهر؛ احمدپور داریانی، محمود و بهروزآذر، زهرا. (1389). ویژگی‌های فردی اثرگذار بر توسعه‌ کارآفرینی اجتماعی در موسسه‌های خیریه‌ استان تهران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 3(2)، 64-37.  https://jed.ut.ac.ir/article_22822.html
جعفرزاده، محمدرضا، حسین‌زاده شهری، معصومه، راه چمنی، احمد و ساعی ارسی ایرج. (1399). ارائه مدل چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 16(14)، 201-212. https://doi.org/10.22070/cs.2020.2474
حبیبی، معظمی و هاشمی، ‌سید‌محمود. (1399). بررسی میزان تاثیر جهت­گیری کارآفرینی اجتماعی بر نوآوری اجتماعی (کارآفرینان شهر تهران). مدیریت کسب و کار، 47(12)، 514-494.‎ https://journals.iau.ir/article_677530.html
رحیمی، فرج اله. (1395). نرم افزارهای کاربردی در تحقیقات مدیریت (نرم افزارهای PLS, AMOS, LISREL, SPSS). اهواز: ترآوا.
شفیعی، ساناز و رهبریان، فروغ. (1401). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و جهت گیری نگرش کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی (مورد مطالعه: شرکت خدمات بیمه کشاورزی دامون سبز). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی, 9(18), 57-67.‎  http://dx.doi.org/10.52547/jea.9.18.57
عرب، ساناز . (1403). بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر شکل گیری قصد کارآفرینی در جوانان : نقش میانجی ذهنیت کارآفرینانه. پژوهش­های کارآفرینی و نوآوری، 3(2)،117-98. https://doi.org/10.22034/eir.2024.450709.1068
عسگری، امیرمحمد و محمدشفیعی، مجید (1401). تاثیر جهت گیری کارآفرینانه و سرمایه فکری بر عملکرد شرکت با نقش میانجی تصویر برند داخلی و قابلیت نوآوری بین شعب بیمه آسیا در استان اصفهان، دومین همایش ملی پژوهش در علوم انسانی با محوریت ویژه مدیریت و جهش تولید، تهران. https://civilica.com/doc/1526522
کریمی حصاری، فرشید؛ روستا، علیرضا و مرادی، سعید. (1399). بررسی قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان در صنعت گردشگری با تاکید بر نقش آموزشی دانشگاه‌ها. گردشگری و توسعه، 9(1)، 187-173. https://doi.org/10.22034/jtd.2019.205834.1857
گنجعلی، زکیه و باقری مجد، روح اله . (1399). تاثیر جهت گیری کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی با میانجی گری قصد کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(4)، 521-540. https://doi.org/10.22059/jed.2020.305787.653405
گنجعلی، زکیه و باقری مجد، روح اله. (1399). تاثیر جهت­گیری کارآفرینانه بر رفتار کارآفرینی با میانجی­گری قصد کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(4)، 521-540.    https://doi.org/10.22059/jed.2020.305787.653405
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. (1396). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم­افزار Smart-PLS (آموزشی و کاربردی). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
محمدشفیعی، مجید؛ رحیم زاده، صبا و خلیل اکبر، رشید (1395). شناسایی ابعاد و موانع ارتباطات اثربخش با تمرکز بر راهکارهای مدیریت تبلیغات با رویکرد اسلامی، اولین کنفرانس بین المللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی، رشت. https://civilica.com/doc/643530/
نیک‌رفتار، طیبه . (1390). تاثیر شایستگی‌های فردی و اجتماعی بر شخصیت کارآفرینانه (مطالعه موردی: کارکنان بانک توسعه صادرات). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 4(4)، 143-125. https://jed.ut.ac.ir/article_24404.html