مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان با محیطهای رقابتی مواجهاند که از ویژگیهای این محیطها، ازدیاد تکنولوژیهای جدید، از مد افتادن سریع و تغییرات سریع در خواستههای مشتریانمیباشد. برای رقابت موفقیت آمیز، این شرکتها نیاز دارند که در توسعه مداوم محصولات جدید و افزایش نرخ این محصولات تلاش فراوان کنند. راهبردها و رویکردهای شرکتهای دانش بنیان و استفاده از دانش بازار و دانش مشتری، به میزان زیادی بر موفقیت محصولات جدید این شرکتها تأثیرگذار است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید و همچنین نقش مدیریت دانش مشتری و دانش بازار در این رابطه و عملکرد موسسات دانشبنیان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان موسسات دانشبنیان پارکهای علم و فناوری خلیج فارس تشکیل میدهد. حجم نمونه تحقیق 96 نفر میباشد که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد بازارمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری و دانش بازار، رویکرد تکنولوژیمحوری سازمان بر مدیریت دانش بازار، رویکرد کارآفرینیمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری، مدیریت دانش بازار بر موفقیت محصولات جدید و مدیریت دانش مشتری بر موفقیت محصولات جدید تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما رویکرد تکنولوژیمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری و رویکرد کارآفرینیمحوری سازمان بر دانش بازار تأثیر مثبت ارد ولی در سطح اطمیان 95 درصد معنادار نمیباشد.
اسماعیل پور, مجید, بحرینی زاد, منیژه, & قائدی, حسینعلی. (1399). تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش مشتری و دانش بازار. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 14(10), 47-62. doi: 10.22070/14.10.47
MLA
مجید اسماعیل پور; منیژه بحرینی زاد; حسینعلی قائدی. "تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش مشتری و دانش بازار". نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 14, 10, 1399, 47-62. doi: 10.22070/14.10.47
HARVARD
اسماعیل پور, مجید, بحرینی زاد, منیژه, قائدی, حسینعلی. (1399). 'تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش مشتری و دانش بازار', نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 14(10), pp. 47-62. doi: 10.22070/14.10.47
VANCOUVER
اسماعیل پور, مجید, بحرینی زاد, منیژه, قائدی, حسینعلی. تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش مشتری و دانش بازار. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 1399; 14(10): 47-62. doi: 10.22070/14.10.47