بررسی تأثیر ادراک مصرف‌کنندگان نسبت به اخلاق خرده فروشی آنلاین بر ارزش ویژه برند(مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)

نویسندگان

دانشگاه خلیج فارس

چکیده

رشد سریع تجارت الکترونیک و افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی، منجر به افزایش نگرانی­های مصرف­کنندگان نسبت به موضوعات اخلاقی پیرامون خرید آنلاین شده است. با پذیرش اینترنت به عنوان یک منبع برای خرده­فروشی، موضوعات اخلاقی مربوط به استفاده از اینترنت، نگرانی­های جدی برای مصرف­کنندگان و چالش­های جدیدی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. این فعالیت­های غیر اخلاقی، روابط مشتریان با فروشگاه های آنلاین و ارزش ویژه برند آن­ها را تحت تأثیر قرار می­دهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ادراک مصرف­کنندگان نسبت به فعالیت­های اخلاقی خرده فروشی آنلاین بر ارزش ویژه برند فروشگاه اینترنتی دیجی کالاست. این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده و داده­های مورد نیاز از طریق توزیع پرسش­نامه به صورت آنلاین و از طریق شبکه­های اجتماعی در بین 384 نفر از مشتریان دیجی کالا گردآوری شده است. برای آزمون فرضیه­های تحقیق از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که امنیت، قابل اعتماد بودن(متعهد بودن)، عدم فریبکاری و به طورکلی ادراک مثبت مصرف­کنندگان از اخلاقی بودن فعالیت­های دیجی کالا تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند این فروشگاه دارد. تأثیر متغیر حریم خصوصی بر ارزش ویژه برند در این مطالعه مورد تأیید قرار نگرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of the effects of consumer perception of online retail ethics on brand equity

نویسندگان [English]

  • hamid Izadi
  • fakhrie hamidianpour
چکیده [English]

The rapid growth of e-commerce and the ever-increasing rise of online businesses have led to increased consumer concerns over ethical issues surrounding online shopping. By accepting the Internet as a source for retail, ethical issues related to the use of the Internet have created serious concerns for consumers and new challenges for activists in this area. These unethical activities influences customer relationship with online stores and their brand equity. This study aims to investigate the effects of consumers' perception of online retail ethical activities on Digi  Kala Online Store brand equity. This research is an applied research and the required data are collected through distribution of the questionnaire online and through social networks among 384 customers of DK's goods. To test the research hypotheses, structural equation modeling has been used. The results showed that security, reliability, commitment, deception and, generally speaking, consumer perception of the ethical nature of DK's activities have a positive and significant effect on the brand equity. The effect of privacy variable on brand equity was not confirmed in this study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethics
  • online retailing
  • E-commerce
  • Digi Kala
  • brand equity
  • Structural equation modeling