نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 استاد گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران سمنان
4 استاد گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. ایران
چکیده
پیچیدگی، عدم اطمینان و تغییرات محیطی از جمله تغییرات اقلیمی، کسبوکارهای B2B را ملزم به شناسایی راهکارهایی برای مقابله با آنها و بازنگری نسبت به استراتژیهای خود کرده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی چارچوب گفتمانی راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی مبتنی بر هوش مصنوعی در کسبوکارهای B2B با استفاده از روش کیو انجام گرفت. چارچوب فلسفی این پژوهش، پارادایم تفسیری-اثباتگرایی است که از منظر هدف، کاربردی شمرده میشود. مشارکتکنندگان پژوهش که بهصورت هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند، 9 نفر از مدیران کسبوکارهای B2B بودند که کسبوکار آنها متاثر از تغییرات اقلیمی میباشد. دیدگاههای آنها با تحلیل عاملی کیو و استفاده از نرمافزار SPSS 25 تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان میدهد که چارچوب گفتمانی راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی مبتنی بر هوش مصنوعی در سه دسته ذهنیت، ظرفیتسازی آموزش، کاهش و ظرفیتسازی ادراک، قرار دارد. تغییرات اقلیمی شدیدترین تهدیدی است که نوع بشر امروزی با آن مواجه و مقابله با آن نه تنها یک ضرورت فوری جهانی بلکه یک فرصت تجاری عظیم میباشد. از سوی دیگر هوش مصنوعی قدرتمندترین ابزاری است که بشر در قرن بیست و یکم در اختیار دارد که با استفاده از این ابزار میتواند با این تغییرات مقابله کند و و بهرهوری خود را حفظ و یا حتی ارتقا دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the discourse framework of solutions to deal with climate change based on artificial intelligence: An Exploratory Investigation of B2B Firms
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Candidate in Marketing Management, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran
2 Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
3 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran
4 Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
چکیده [English]
Climate change is one of the most important challenges that has had an increasing impact on B2B businesses around the world. From this, B2B businesses are required to identify solutions to deal with climate change. One of the tools that can help these businesses in this direction is artificial intelligence. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the discourse framework of solutions to deal with climate change based on artificial intelligence in B2B firms using the Q method. The philosophical framework of this research is the the interpretive-positivist paradigm (Q method), which is practical from the point of view of the goal. The research participants were 9 B2B business managers whose business is affected by climate change. Participants were selected purposefully. The views of the participants were analyzed by Q factor analysis and using SPSS 25 software. The results showed that the discourse framework of solutions to deal with climate change based on artificial intelligence is in three categories: education capacity-building, mitigation, and perception capacity-building.
کلیدواژهها [English]
21 .Cortez RM, Johnston WJ. The future of B2B marketing theory: A historical and prospective analysis. Industrial Marketing Management. 2017;66:90-102.
44 .Churruca K, Ludlow K, Wu W, Gibbons K, Nguyen HM, Ellis LA, et al. A scoping review of Q-methodology in healthcare research. BMC medical research methodology. 2021;21(1):1-17.